http://btie.kart.edu.ua/issue/feedВісник економіки транспорту і промисловості2025-04-16T21:18:18+03:00Анна Толстоваtolstova_anna@ukr.netOpen Journal Systems<p><strong>Рік заснування:</strong> 2002</p><p><strong>Проблематика</strong><strong>:</strong> висвітлення теоретичних і практичних досліджень у справі економіки транспортної і промислової галузей України</p><p><strong>Тематика статей:</strong> 1. Державне регулювання</p><p>2 Економіка підприємства</p><p>3 Проблеми транспортного комплексу України</p><p>4 Соціально-економічні відносини</p><p>5 Інвестиції та інноваційна діяльність</p><p>6 Менеджмент та маркетинг</p><p>7 Економічна психологія, етика, мораль та культура бізнесу</p><p>8 Загальноекономічні питання</p><p><strong>Реферативні бази даних: </strong><a href="/" rel="noreferrer noopener" target="_blank" data-safe-proxy-url="https://secureurl.fwdcdn.com/linkfilter/riauww9uzROBqmIYIJz_tfXbpFI/aHR0cDovL2J0aWUua2FydC5lZHUudWEv?lang=uk&hue=TTlCZGQzd1B0dWF5Z29ORTFqS0huTm05MU1KQXZoOFhacnBoZFROclR6eWJpUk16Z3c9PQ&sat=ZG9vQk1URlE4N1hmMHR3ZmcwUEV3SktsajVlOXNtT0lpNDFuQWI3M2ppU0NnWE1q">http://btie.kart.edu.ua/</a><strong>, </strong></p><p><strong>назва БД, назва видання у БД:</strong> <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Vetp">http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Vetp</a></p><p><strong>e</strong><strong>library</strong><strong>.</strong><strong>ru</strong><strong>:</strong> <a href="http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=38805">http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=38805</a></p><p><strong>GoogleScholar профиль</strong><strong>:</strong> <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?user=CcHXhQUAAAAJ&hl=uk">https://scholar.google.com.ua/citations?user=CcHXhQUAAAAJ&hl=uk</a></p><p><strong>Реферативна база «Наукова періодика України»</strong> <a>http://btie.kart.edu.ua</a></p><p><strong>ISSN print</strong><strong> </strong>2075-4892<strong></strong></p><p><strong>ISSN</strong><strong> </strong><strong>online</strong><strong> </strong>2413-4892</p><p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію:</strong> КВ №21513-11413ПР від 27.07.2015 р.</p><p><strong>Фахова реєстрація у ВАК України:</strong> <span>Наказ Міністерства освіти і науки України 21.12.2015 № 1328</span></p><p><strong>Галузь науки:</strong> 08.00.03 — економіка та управління національним господарством; 08.00.04 — економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)</p><p><strong>Періодичність:</strong> 4 рази на рік</p><p><strong>Мова видання:</strong> українська, російська, англійська</p><p><strong>Засновник:</strong> Український державний університет залізничного транспорту</p><p><strong>Головний редактор: </strong>Дикань Володимир Леонідович, доктор економічних наук</p><p><strong>Заступник головного редактора: </strong>Кірдіна Олена Григорівна, доктор економічних наук</p><p><strong>Адреса редакції:</strong> Український державний університет залізничного транспорту<br /> майдан Фейєрбаха, 7, Харків, Україна, 61050</p><p><strong>Телефон: </strong>(057) 730-10-96, 730-10-97</p><p><strong>E-</strong><strong>mail</strong><strong>: </strong><a href="mailto:vetp_euvkb@ukr.net"><strong>vetp_euvkb@ukr.net</strong></a></p><p> </p>http://btie.kart.edu.ua/article/view/324933НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ МОТИВАЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ2025-03-17T15:01:39+02:00І. В. Махінькоvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Стаття присвячена актуальним питанням, що стосуються підвищення мотивації персоналу і стимулювання діяльності працівників залізничного транспорту. Переглянуті та проаналізовані наявні системи мотивації праці підприємств залізничного транспорту. Виявлено, що на теперішній час, моделі поведінки працівників залізничної галузі зазнали змін, їх кар’єрні цінності та мотиваційні стимули трансформувалися. Визначено, що реальні потреби співробітників залізничного транспорту на сьогоднішній день не задовольняються в повній мірі, а однією з причин є те, що пакет соціальних гарантій наразі не працює в повному обсязі. Додаткові виплати та компенсації, набір пільг та гарантії для співробітників залізничного транспорту на теперішній час не забезпечують достатній рівень мотивації персоналу галузі. Тому якісна трансформація мотиваційної функції на підприємствах залізничного транспорту відповідно до вимог сучасного суспільства наразі є дуже актуальною. Сформовано напрямки покращення нематеріальної мотивації працівників підприємств залізничного транспорту, що в умовах воєнного стану сприяє підвищенню ефективності діяльності залізничної галузі. Перспективним є подальше вивчення нових методів підвищення мотивації працівників залізничного транспорту, вдосконалення процесу мотивації праці дасть змогу підвищити ефективність реалізації та розвитку людського потенціалу галузі, що позитивно відзначиться на її конкурентоспроможності.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324953ПРІОРИТЕТНІ НАПРЯМИ ІННОВАЦІЙНОЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ2025-03-17T19:38:45+02:00Г. В. Обручvetp_euvkb@ukr.netМ. Д. Челомбітькоvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті обґрунтовано ключову роль інновацій для забезпечення гнучкості, адаптації та довгострокового успіху підприємств всіх сфер економічної діяльності, у т. ч. і підприємств залізничного транспорту. З’ясовано, що удосконалення послуг, розроблення нових продуктів, оптимізація процесів та впровадження нових бізнесмоделей надають залізничним компаніям кращі можливості для процвітання в конкурентному середовищі. На основі аналізу світової практики розвитку залізничних компаній встановлено, що сьогодні реалізується значна кількість інноваційних трансформацій у залізничній галузі, у т. ч. пов’язаних із модернізацією залізничної інфраструктури. Розкрито пріоритетні напрями реалізації інноваційних змін у залізничній галузі, ключовими з яких визначено такі: активна розбудова високошвидкісної мережі та виробництво швидкісного рухомого складу, застосування енергоефективних зелених технологій і альтернативних джерел живлення, зростання світового ринку виробництва та обслуговування залізничної інфраструктури і прогнозування його подальшого збільшення, електрифікація залізничної мережі, спільна реалізація країнами проєктів розбудови залізничної інфраструктури тощо.</span></p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324959ТРАНСФОРМАЦІЯ ДІЛОВОГО СЕРЕДОВИЩА В СТРАТЕГІЧНОМУ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ ТА УМОВ ЇХ РИНКОВОЇ КАПІТАЛІЗАЦІЇ2025-03-17T20:50:56+02:00О. Б. Мнихvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Дано характеристику процесів трансформації ділового середовища і ринкової капіталізації у стратегії розвитку підприємств залізничного транспорту. Досліджено причини занепаду залізничної індустрії в Європі. Доведено, що функціональне перезавантаження бізнесу з акцентом на інновації стосується суспільних активів залізничної індустрії. Визначено передумови для росту ринкової капіталізації. Акцентовано увагу на конкурентну боротьбу за доступ до капіталу. Визначено алгоритм трансформації бізнесу і побудовано змістовну модель функціонального перезавантаження залізничної індустрії Європи.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/326980СУЧАСНІ ІНСТРУМЕНТИ ПРОЄКТНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В ІНФРАСТРУКТУРНИХ ПРОЄКТАХ ТРАНСПОРТНОЇ ГАЛУЗІ2025-04-15T14:07:06+03:00В. О. Задояvetp_euvkb@ukr.netТ. Ю. Чаркінаtolstova_av@kart.edu.uaН. С. Черноваtolstova_av@kart.edu.uaТ. В. Полішкоtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті досліджено сучасні тенденції впровадження гібридного підходу до управління проєктами в транспортній галузі, що поєднує елементи традиційних і Agile-методологій. Проаналізовано переваги використання систем EVM та PMIS як ключових інструментів для підвищення результативності, прозорості й керованості реалізації інфраструктурних проєктів. Автори обґрунтовують актуальність адаптації цифрових рішень до умов транспортного середовища, а також підкреслюють важливість інтегрованого підходу до прийняття управлінських рішень. Представлено практичні аспекти впровадження гібридних методик у контексті реальних викликів галузі.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324955ОБЛІКОВА ПОЛІТИКА ЯК ІНСТРУМЕНТ УПРАВЛІННЯ ВИТРАТАМИ2025-03-17T20:05:55+02:00О. Г. Кірдінаlenakirdina@kart.edu.uaД. С. Кириченкоvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті досліджена роль облікової політики в процесі управління витратами. Визначено, що, правильно сформована облікова політика, з урахуванням спеціалізації діяльності підприємства, гарантує ефективність облікового процесу та мінімізацію витрат. Відповідно до НП(С)БО, підприємство має право самостійно обирати методи обліку елементів облікової політики, із низки запропонованих законодавством, та розподіляти загальновиробничі витрати на постійні та змінні з точки зору економічної доцільності. Для розподілу загальновиробничих витрат суб’єкт господарювання має визначити в розпорядчому документі про облікову політику базу розподілу загальновиробничих витрат, величину нормальної потужності підприємства та визначити планову суму змінних та постійних загальновиробничих витрат. Таким чином підприємство буде забезпечене достовірними даними про кількість виготовленої продукції, її собівартість, розмір витрат на збут та іншою необхідною інформацією, яка впливає на прийняття стратегічних управлінських рішень.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324935УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМ КАПІТАЛОМ ЯК СКЛАДОВОЮ РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ2025-03-17T15:14:57+02:00В. Л. Диканьdykan_vl@kart.edu.uaБ. Б. Остапюкvetp_euvkb@ukr.netС. Б. Кас’янtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті встановлено, що розбудова «нової економіки», яка базується на інтелектуальних ресурсах та професійних компетенціях, знаннях, інноваціях та соціальних орієнтирах, стимулює підприємства до прийняття прогресивних управлінських рішень щодо розвитку та ефективного використання людського потенціалу. Зважаючи на надзвичайно важливу роль людського капіталу в генеруванні інновацій та формуванні конкурентних переваг підприємств досліджено підходи та інструменти до управління людським потенціалом підприємств з урахуванням вимог сьогодення. Розглянуто особливості застосування такого міжнародного стандарту як «Investors in People». Досліджено досвід світових компаній щодо формування сприятливого середовища для реалізації потенціалу персоналу і розвитку новаційних навичок, які забезпечують їх адаптацію до сьогочасних вимог і формують майбутній кадровий резерв для стратегічного розвитку підприємств. Проаналізовано можливості, переваги та недоліки використання штучного інтелекту для управління процесами розвитку людського капіталу підприємств.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324945РОЗВИТОК ВИРОБНИЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ВАГОНОБУДУВАННЯ УКРАЇНИ В СИСТЕМІ ІНДУСТРІАЛЬНИХ ПАРКІВ2025-03-17T17:19:38+02:00М. В. Гараєвvetp_euvkb@ukr.net<p>У статті встановлено, що такі глобальні виклики, як інтеграція України у світовий ринок, екологічні стандарти та зростаючі вимоги до енергоефективності продукції, поставили перед підприємствами вагонобудування України завдання швидкої адаптації до них і відповідно вимагають впровадження прогресивної стратегії розвитку виробничого потенціалу. Розкрито сильні та слабкі сторони українських вагонобудівних підприємств. З’ясовано, що розвиток виробничого потенціалу підприємств вагонобудування має ґрунтуватися на реалізації заходів з модернізації обладнання, впровадження інноваційних технологій, підвищення кваліфікації персоналу, диверсифікації ринків збуту та залучення інвестицій і відбуватися в системі діючих індустріальних парків в країні. Розкрито основні положення стратегії розвитку виробничого потенціалу підприємств вагонобудування в системі індустріальних парків України.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324952ТЕОРЕТИЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ПРАВА НА ПРАЦЮ В ОБЛІКОВОМУ ТА ПОДАТКОВОМУ АСПЕКТАХ2025-03-17T19:37:06+02:00О. Г. Кірдінаvetp_euvkb@ukr.netВ. М. Орловаanuta_x@ukr.netД. В. Голінськийtolstova_av@kart.edu.ua<p>Право на працю охоплює всі форми праці, включаючи найману роботу, самозайнятість, надомну роботу та іншу діяльність, що приносить дохід. Право на працю не слід розуміти як абсолютне та безумовне право на отримання роботи. <br />Натомість право на гідну працю слід розглядати як право кожного мати можливість заробляти собі на життя роботою прийнятної якості, з адекватним рівнем доходу та з належним рівнем соціального захисту. Реалізація права на працю потребує комплексного підходу, що включає створення сприятливих економічних умов, посилення контролю за дотриманням трудових стандартів та активну роль держави у забезпеченні соціальної справедливості. Чіткий бухгалтерський облік заробітної плати, соціальних виплат і податків сприяє захисту прав працівників, прозорості фінансових потоків, а також відповідності вимогам податкового законодавства. Це є важливим елементом забезпечення справедливого доходу і соціального захисту для кожного працівника.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324962УДОСКОНАЛЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ОБЛІКУ ЗАПАСІВ З МЕТОЮ УПРАВЛІННЯ2025-03-17T21:23:56+02:00О. Г. Кірдінаvetp_euvkb@ukr.netВ. М. Орловаtolstova_av@kart.edu.uaД. А. Журавльовanuta_x@ukr.net<p>Впровадження якісної системи управління запасами має вирішальне значення для успіху підприємств будь-якого розміру, але занадто багато власників бізнесу використовують застарілі методи або зовсім нехтують відстеженням рівня своїх запасів. Управління запасами стосується не лише готової продукції; йдеться про облік грошових потоків, праці та загальних активів підприємства. Завдяки життєздатній системі управління запасами компанія може оптимізувати управління ланцюгом поставок, отримувати точніші дані про запаси, краще керувати запасами та відчути експоненціальне зростання в усіх відділах. Облік запасів оцінює точну вартість активів на різних стадіях їх виготовлення та виробництва. Це допомагає гарантувати точне представлення вартості всіх активів, що відображається у вартості <br />підприємства. Ретельна оцінка вартості, встановленої в обліку запасів, може допомогти підприємствам збільшити норму прибутку. Ефективне оформлення запасів шляхом удосконалення документального оформлення запасів у структурі документообігу дають можливість керівництву підприємств приймати більш гнучкі управлінські рішення. </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324971ОСОБЛИВОСТІ ТА ТЕНДЕНЦІЇ ВПРОВАДЖЕННЯ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ В ДІЯЛЬНІСТЬ ПІДПРИЄМСТВ2025-03-18T08:49:49+02:00Н. Є. Каличеваvetp_euvkb@ukr.netР. Г. Вакуленкоtolstova_av@kart.edu.uaА. С. Галушкаanuta_x@ukr.net<p>У статті встановлено, що наразі в сучасних умовах відбулося посилення ролі і значення цифрових технологій, що сприяє стабільності та гнучкості підприємств на ринку. Цифровий розвиток та цифрові інструменти довели своєї ефективності у забезпеченні функціональності суб’єктів господарювання шляхом безперебійного доступу до цифрових систем. У статті розкрито питання цифрового розвитку підприємств в сучасних умовах господарювання. Виділено переваги та недоліки цифрової трансформації підприємства в сучасному бізнес-середовищі. Доведено, що цифрові зміни сучасних компаній передбачають оптимізацію виробничих систем, бізнес-процесів, логістики та зовнішніх факторів з метою формування стратегічних напрямів подальшого розвитку. Зауважено, що широке впровадження цифрових технологій в діяльність підприємств гальмує їхня висока вартість, проте період окупності невеликий, а отримані переваги є значними.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324715РОЗВИТОК ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УМОВАХ ЦИФРОВИХ ЗМІН2025-03-13T12:27:22+02:00Г. В. Обручvetp_euvkb@ukr.netМ. М. Броварникvetp_euvkb@ukr.netД. П. Сидорецьvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті встановлено, що розвиток людського капіталу нині є глобальним стратегічним пріоритетом соціально-економічного зростання і разом з цим однією з найбільш гострих проблем у світі. Виявлено, що надзвичайно складна ситуація, яка склалася в Україні, обмежує її можливості щодо збереження та нарощення людського капіталу. Доведено, що вкрай критичною є ситуація в залізничній галузі, в якій не сформувалося належного відношення до працівників та загалом людського капіталу як до найціннішого активу підприємств і не приділяється належна увага культивуванню цих активів для створення висококваліфікованої, адаптивної та інноваційної команди. Розкрито стратегічні пріоритети, яких варто дотримуватися підприємствам залізничного транспорту для створення сприятливого середовища з точки зору залучення та утримання талантів, забезпечення навчання, всебічного розвитку та реалізації потенціалу працівників, генерування ними інноваційних ідей та забезпечення їх практичної реалізації, розвитку довірчих відносин у команді. Доведено, що врахування перелічених орієнтирів дозволить наростити людський капітал підприємств залізничного транспорту і сприятиме подоланню назрілих кадрових проблем у галузі, вирішення яких протягом тривалого періоду ігнорується та відкладається на невизначений термін.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324986РЕВОЛЮЦІЙНІ ЗМІНИ В СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ КАДРОВИМИ РЕСУРСАМИ ПІДПРИЄМСТВА2025-03-18T13:47:03+02:00В. О. Овчинніковаovchinnikova_vo@kart.edu.uaО. Д. Носатенкоtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті з’ясовано, що цифрові трансформації є основою для революційних змін в системі управління кадровими ресурсами підприємства, адже змінюються способи реалізації та організації трудової діяльності, трудові процеси, з’являється нове цифрове мислення, що робить унікальним досвід працівників, формується особливе цифрове середовище та цифрова екосистема менеджменту персоналу. Доведено, що штучний інтелект можна впровадити в будь-який HR-процес, він здатний значно полегшити управління колективом і вирішення завдань в HR на всіх рівнях управління. <br />Пріоритетними до впровадження повинні бути технології, які допомагають вирішувати критичні проблеми в управлінні персоналом (поліпшення процесу прийняття рішень, підвищення якості обслуговування співробітників або підвищення ефективності процесів). Сформовано цілі впровадження штучного інтелекту в HR-менеджмент підприємства, виділено етапи та показники ефективності впровадження.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/325013РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УМОВАХ ГЛОБАЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ: МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ2025-03-18T19:40:59+02:00Г. Є. Островерхtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті з’ясовано, що під впливом посилення геополітичної напруженості в результаті ескалації воєнних конфліктів, агресивного підвищення процентних ставок центральними банками, посилення нестабільності на енергетичних ринках та порушення ланцюгів поставок відбулося прискорення інфляції і зниження економічної активності підприємств та країн. Відзначено, що ускладнення геополітичної та економічної ситуації і продовження бойових дій суттєво дестабілізує українські підприємства залізничного транспорту, які потребують колосальних ресурсів для підтримки нормального протікання операційних процесів і вкрай залежні від державної допомоги та залучення нових джерел фінансування. Зважаючи на вагому роль інфраструктурних проєктів у підтримці стабільності економіки, досліджено досвід країн щодо реалізації проєктних ініціатив у сфері розвитку залізничного транспорту. <br />Виявлено, що нині відбувається ініціація та активна реалізація низки важливих проєктів у сфері залізничного транспорту, пов’язаних із модернізацією та реконструкцією залізничної інфраструктури, впровадженням і розширенням мережі високошвидкісного сполучення, застосуванням цифрових рішень, розробленням та використанням екологічно чистого рухомого складу, реалізацією принципів безшовної та безвуглецевої мобільності. Розкрито методичні аспекти щодо оцінювання ефективності системи управління розвитком підприємств залізничного транспорту.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/325027ОЦІНКА РИНКОВОЇ АКТИВНОСТІ ЯК КРИТЕРІЮ ФІНАНСОВОЇ БЕЗПЕКИ КОРПОРАТИВНИХ ПІДПРИЄМСТВ2025-03-19T09:02:18+02:00О. О. Середаtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті розглянути питання щодо оцінки ринкової активності корпоративних підприємств в системі фінансової безпеки. Виявлено фактори, що впливають на ринкову активність підприємств добувної та переробної промисловості. Запропоновано формування моніторингу ринкової активності корпоративних підприємств у системі фінансової безпеки. Це дозволить робити детальну оцінку факторів впливу, відстежувати та прогнозувати рівень фінансової безпеки, ідентифікувати та нейтралізувати ризики й загрози, пов’язані з ринковою активністю підприємств. Сформовано систему показників моніторингу ринкової активності підприємств, яка дозволить приймати раціональні управлінські рішення щодо підвищення рівня фінансової безпеки. Доведено, що як показники моніторингу ринкової активності підприємств мають бути використані інформативні показники за складовими фінансової безпеки та типом ринку.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/325106АДАПТИВНИЙ РОЗВИТОК ПІДПРИЄМСТВ УКРАЇНИ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ2025-03-19T21:11:31+02:00І. В. Соломніковanuta_x@ukr.netМ. С. Андрющенкоtolstova_av@kart.edu.uaД. Г. Литвинvetp_euvkb@ukr.net<p>Стаття присвячена питанням пристосування підприємств до мінливих зовнішніх умов, серед яких головна - військовий стан. Війна нанесла і продовжує наносити значну шкоду економіці нашої країни. Всі сфери бізнесу та суб’єкти господарювання відчули на собі вплив воєнного стану через руйнування, обстріли, блекаути, мобілізацію, виїзд працівників закордон, скорочення платоспроможності населення та інші чинники. За таких умов підприємства змушені підлаштовуватися під вимоги зовнішнього середовища шляхом адаптації до його викликів. Одним з підходів адаптивного управління є стратегічне планування, який при визначенні напрямів діяльності підприємств враховує динамізм зовнішнього середовища. Це дозволяє керівництву швидко та адекватно реагувати на виклики та приймати оптимальні управлінські рішення.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/326974ДІДЖИТАЛ МЕНЕДЖМЕНТ ТА МАРКЕТИНГ ЯК ЦЕНТРАЛЬНИЙ ФАКТОР ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ2025-04-15T12:50:00+03:00Т. Ю. Чаркінаvetp_euvkb@ukr.netВ. О. Задояvetp_euvkb@ukr.net<p>У статті досліджуються ключові аспекти діджитал менеджменту та маркетингу як основних факторів розвитку цифрової економіки. Особлива увага приділяється аналізу ефективності діджитал менеджменту на основі індексу цифрової трансформації регіонів, що спрямоване на вивчення впливу цифрових технологій на розвиток регіональної економіки. Аналізуються основні тенденції цифровізації бізнесу, впровадження інструментів SMM, SEO та медійної реклами, а також їхня роль у підвищенні конкурентоспроможності компаній. Досліджено приклади цифрових трансформацій в Україні, зокрема національні проєкти, такі як «Дія», що демонструють ефективність цифрових стратегій у державному управлінні та бізнес-середовищі. Доведено, що у результаті дослідження інтеграція діджитал менеджменту та маркетингу є критично важливою для забезпечення ефективного функціонування підприємств у умовах цифрової трансформації.<br />Розкрито ключові аспекти синергії між управлінськими процесами та маркетинговими стратегіями на цифровій основі дозволяє не лише оперативно адаптуватися до викликів, а й формувати проактивні підходи до розвитку бізнесу.</p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324925ОРГАНІЗАЦІЙНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РИЗИК-МЕНЕДЖМЕНТУ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ2025-03-17T13:56:57+02:00В. О. Черелюкvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті з’ясовано, що цифрова економіка кардинально змінила умови ведення вітчизняного бізнесу та зумовила появу великої палітри різновекторних факторів ризику, відповідно, підприємства зіткнулись з необхідністю в найкоротші терміни суттєво перебудувати виробничі, маркетингові, кадрові, фінансові та інші бізнеспроцеси, що негативно позначилось на економічній безпеці суб’єктів господарювання. Доведено, що найважливішою метою розробки системи управління підприємством є забезпечення його надійності, стійкості та ефективності, для чого необхідно розробити цілісний комплекс організаційних елементів, їх зв'язки і процеси. Досліджено теоретико-методичні положення організаційного проєктування, це дозволило зробити висновок, що якісною основою для подолання виниклих ризиків є організаційне проєктування. Виділено найбільш сучасний та актуальний напрямок, який розкриває особливості проведення комплексу робіт з процедур організаційного проєктування одночасно з цифровізацією основних функцій і процесів в умовах переходу до змішаного режиму роботи співробітників підприємства.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324926ВИРОБНИЧИЙ ПОТЕНЦІАЛ ВАГОНОБУДУВАННЯ УКРАЇНИ: РИЗИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ ДЛЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В ПОСТВОЄННИЙ ПЕРІОД2025-03-17T14:13:35+02:00М. В. Коріньkorin_mv@kart.edu.uaА. В. Романюкvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті визначено, що Україна традиційно була одним із ключових гравців у сфері вагонобудування серед країн Європи, а вагонобудівні підприємства завжди відігравали стратегічну роль у формуванні національної економіки та забезпеченні потреб транспортної інфраструктури. На основі аналізу особливостей функціонування підприємств вагонобудування України ідентифіковано ключові ризики їх розвитку у зв’язку із трансформацією середовища діяльності. Охарактеризовано дію технологічних, економічних, інфраструктурних, соціальних, регуляторних та політичних ризиків на виробничі здатності підприємств вагонобудування України. Аргументовано, що поствоєнне відновлення виробничого потенціалу вагонобудівної галузі України можливе за умови реалізації системного підходу, що передбачатиме відбудову зруйнованих підприємств, модернізацію виробничих потужностей, розвиток кадрового потенціалу, залучення інвестицій та інтеграцію на міжнародні ринки.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324927РИЗИКИ ПРОЄКТІВ РОЗВИТКУ ЕКО-ІНДУСТРІАЛЬНИХ ПАРКІВ В УКРАЇНІ2025-03-17T14:30:18+02:00І. В. Токмаковаvetp_euvkb@ukr.netВ. Р. Куриловичvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">В статті визначено, що дієвим інструментом політики індустріального відродження економіки України на засадах сталого розвитку є розбудова екоіндустріальних парків, які, за умов їхньої правильної організації, дозволяють вирішити завдання забезпечення конкурентоспроможності української продукції шляхом впровадження екологоорієнтованих інновацій, зниження негативного впливу господарської діяльності на навколишнє середовище і підвищення якості життя громад. Встановлено, що в сучасних умовах господарювання, які характеризуються невизначеністю, мінливістю і складністю, проєкти розвитку еко-індустріальних парків постійно стикаються з ризиками, і можуть зазнавати невдач. Забезпечення ефективності реалізації проєктів еко-індустріальних парків потребує ідентифікації ризиків і ефективного управління ними. З’ясовано, що кожен еко-індустріальний парк проєктується й експлуатується в унікальному середовищі, з урахуванням властивого йому комплексу умов, тож набір актуальних ризиків також буде унікальним для кожного парку. Визначено, що існує перелік ризиків, які характерні для проєктів екоіндустріальних парків, вивчення яких є основою подальшого ефективного управління ризиковими ситуаціями. Систематизовано типові ризики проєктів еко-індустріальних парків з урахуванням етапів проєктної діяльності, стратегічної орієнтації та джерел виникнення. Акцентовано увагу, що в українських реаліях ризики у сфері планування набувають особливого значення, зважаючи на воєнний стан і подальшу невизначеність розвитку ситуації в країні. Зроблено висновки, що ключовими бар’єрами для розвитку еко-індустральних парків в Україні, є ризик неготовності інфраструктури і зростання цін на електроенергію, втрат від бойових дій, залучення іноземних інвестицій та кредитування в Україні. Зважаючи на специфіку еко-індустріальних парків, виділено ризики взаємодії компанії-учасників (відповідності, комунікації, координації та самоорганізації, спільного використання ресурсного потенціалу, операційної несумісності, опортунізму), що мають суттєвий вплив на можливість досягнення цілей сталого розвитку.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324930ДЕРЖАВНО-ПРИВАТНЕ ПАРТНЕРСТВО: МОЖЛИВОСТІ АКТИВІЗАЦІЇ ІНВЕСТИЦІЙНИХ ПРОЦЕСІВ2025-03-17T14:43:45+02:00Л. О. Українськаvetp_euvkb@ukr.netН. І. Шифрінаtolstova_anna@ukr.net<p>Стаття привячена одному з стратегічних напрямів інноваційно-інвестиційного розвитку - державно-приватному партнерству, яке є взаємовигідним ресурсним та організаційно-управлінським альянсом держави та бізнесу. Розкрито сутність поняття та теоретичні аспекти і практичні форми реалізації такого партнерства, ключові особливості, основними з яких є збільшення інвестиційних можливостей, підвищення ефективності менеджменту, довгостроковість, розподіл ризиків, різноманітність форм контрактів, тощо. Систематизовано форми державноприватного партнерства в залежності від цілей створення суб’єктів державноприватного партнерства, можливостей партнерів, змісту розв'язуваних конкретних <span class="fontstyle0">завдань у сфери співпраці тощо. Розкрито залежність вибору моделей/типів державно-приватного партнерства від цілей певних форм державно-приватного партнерства, критеріями такого вибору є забезпечення використанням можливостей і переваг партнерів.</span></p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/324958ВПЛИВ ЧЕТВЕРТОЇ ПРОМИСЛОВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ НА РОЗВИТОК ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ2025-03-17T20:24:27+02:00М. В. Косичvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">На сучасному етапі починається перехід до розвитку технологій Четвертої промислової революції, що формується на основі кіберфізичних систем виробництва. Змінюються моделі ведення бізнесу, класична політекономія не завжди дає ефективні відповіді агентам при прийнятті рішень, тому особливої актуалізації набувають психологічні аспекти людської поведінки сприйняття різних економічних подій, які досліджуються поведінковою економікою. Поведінкова економіка й четверта промислова революція пов'язані між собою, та обидві здійснюють суттєвий вплив на майбутній стан світової економіки.</span> </p>2024-12-30T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025