http://btie.kart.edu.ua/issue/feedВісник економіки транспорту і промисловості2025-02-19T11:08:47+02:00Анна Толстоваtolstova_anna@ukr.netOpen Journal Systems<p><strong>Рік заснування:</strong> 2002</p><p><strong>Проблематика</strong><strong>:</strong> висвітлення теоретичних і практичних досліджень у справі економіки транспортної і промислової галузей України</p><p><strong>Тематика статей:</strong> 1. Державне регулювання</p><p>2 Економіка підприємства</p><p>3 Проблеми транспортного комплексу України</p><p>4 Соціально-економічні відносини</p><p>5 Інвестиції та інноваційна діяльність</p><p>6 Менеджмент та маркетинг</p><p>7 Економічна психологія, етика, мораль та культура бізнесу</p><p>8 Загальноекономічні питання</p><p><strong>Реферативні бази даних: </strong><a href="/" rel="noreferrer noopener" target="_blank" data-safe-proxy-url="https://secureurl.fwdcdn.com/linkfilter/riauww9uzROBqmIYIJz_tfXbpFI/aHR0cDovL2J0aWUua2FydC5lZHUudWEv?lang=uk&hue=TTlCZGQzd1B0dWF5Z29ORTFqS0huTm05MU1KQXZoOFhacnBoZFROclR6eWJpUk16Z3c9PQ&sat=ZG9vQk1URlE4N1hmMHR3ZmcwUEV3SktsajVlOXNtT0lpNDFuQWI3M2ppU0NnWE1q">http://btie.kart.edu.ua/</a><strong>, </strong></p><p><strong>назва БД, назва видання у БД:</strong> <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Vetp">http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&I21DBN=UJRN&P21DBN=UJRN&S21STN=1&S21REF=10&S21FMT=juu_all&C21COM=S&S21CNR=20&S21P01=0&S21P02=0&S21P03=PREF=&S21COLORTERMS=0&S21STR=Vetp</a></p><p><strong>e</strong><strong>library</strong><strong>.</strong><strong>ru</strong><strong>:</strong> <a href="http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=38805">http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=38805</a></p><p><strong>GoogleScholar профиль</strong><strong>:</strong> <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?user=CcHXhQUAAAAJ&hl=uk">https://scholar.google.com.ua/citations?user=CcHXhQUAAAAJ&hl=uk</a></p><p><strong>Реферативна база «Наукова періодика України»</strong> <a>http://btie.kart.edu.ua</a></p><p><strong>ISSN print</strong><strong> </strong>2075-4892<strong></strong></p><p><strong>ISSN</strong><strong> </strong><strong>online</strong><strong> </strong>2413-4892</p><p><strong>Свідоцтво про державну реєстрацію:</strong> КВ №21513-11413ПР від 27.07.2015 р.</p><p><strong>Фахова реєстрація у ВАК України:</strong> <span>Наказ Міністерства освіти і науки України 21.12.2015 № 1328</span></p><p><strong>Галузь науки:</strong> 08.00.03 — економіка та управління національним господарством; 08.00.04 — економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)</p><p><strong>Періодичність:</strong> 4 рази на рік</p><p><strong>Мова видання:</strong> українська, російська, англійська</p><p><strong>Засновник:</strong> Український державний університет залізничного транспорту</p><p><strong>Головний редактор: </strong>Дикань Володимир Леонідович, доктор економічних наук</p><p><strong>Заступник головного редактора: </strong>Кірдіна Олена Григорівна, доктор економічних наук</p><p><strong>Адреса редакції:</strong> Український державний університет залізничного транспорту<br /> майдан Фейєрбаха, 7, Харків, Україна, 61050</p><p><strong>Телефон: </strong>(057) 730-10-96, 730-10-97</p><p><strong>E-</strong><strong>mail</strong><strong>: </strong><a href="mailto:vetp_euvkb@ukr.net"><strong>vetp_euvkb@ukr.net</strong></a></p><p> </p>http://btie.kart.edu.ua/article/view/322634ЛОГІСТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ УКРАЇНИ: ПРОБЛЕМИ ТА НАПРЯМИ ЙОГО ПОСТВОЄННОГО ВІДРОДЖЕННЯ2025-02-10T22:41:54+02:00М. В. Коріньvetp_euvkb@ukr.netВ. В. Сисоєвvetp_euvkb@ukr.netД. О. Жученкоvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті досліджено вплив воєнних дій на логістичний потенціал України. Проаналізовано економічні наслідки, завдані об’єктам транспортно-логістичної інфраструктури в результаті агресивних вчинків ворога. Встановлено, що для підтримки обороноздатності країни і впевненої перемоги у війні сьогодні вкрай важливо стимулювати процеси відбудови логістичного потенціалу України і сприяти формуванню безпечних транспортно-логістичних ланцюгів. На цій основі визначено ключові напрями поствоєнного відродження логістичного потенціалу України.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322637ПУБЛІЧНЕ УПРАВЛІННЯ: ПРОБЛЕМИ ТА ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ2025-02-11T01:45:04+02:00Л. О. Українськаvetp_euvkb@ukr.netН. І. Шифрінаtolstova_anna@ukr.net<p>Висвітлено сучасні тенденції теорії та практики в державному та муніципальному управлінні. Узагальнено проблеми, що існують у цій галузі дослідження, виявлено причини їх виникнення та позначено контури їх можливого вирішення. На основі проведеного порівняльного аналізу трактування надо узагальнене визначенняпоняття«публічне управління» як взаємодії державних, муніципальних та громадських організацій з метою вирішення суспільних проблем. Обгрунтовано необхідність участі суспільства, його організацій та інституцій в процесах управління на всіх рівнях суспільної іерархії. Обгрунтовано необхідність включення участі громадських організацій, експертного співтовариства в управлінські процеси формування системи публічного управління. Систематизовано основні елементи і висвітлено особливості управління державною власністю. Узагальнено проблеми, що накопичуються в публічному управління, виділено протиріччя, вирішення яких сприятиме підвищенню управлінських процесів.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322638ДОСЛІДЖЕННЯ ПІДХОДІВ ДО КЛАСИФІКАЦІЇ ЕКОНОМІЧНИХ ЕКОСИСТЕМ2025-02-11T02:00:38+02:00В. О. Черелюкvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті встановлено, що сучасні підприємства в умовах цифровізації вимушені в якнайшвидші темпи сформувати дієву екосистему підприємства спроможну стати основою для забезпечення його економічного зростання. Наявна велика кількість сучасних економічних екосистем обумовлює необхідність проведення їх класифікації та окреслення найбільш вдалих різновидів. В якості найбільш розповсюджених було виділені класифікації економічних екосистем за ознаками: рівень конвергенції та інструмент цифровізації, що використовується; характер зв'язку базового продукту ініціатора конвергенції з цифровими та інформаційними технологіями.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322682ДЕТЕРМІНАНТИ РОЗВИТКУ РИНКУ ТРАНСПОРТНО-ЛОГІСТИЧНИХ ПОСЛУГ: ГЛОБАЛЬНІ ВИКЛИКИ2025-02-11T14:53:46+02:00Ю. О. Чугуєвvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Вантажні перевезення є одним з основних елементів в обміні товарами, але нові виклики в глобальній економічній системі створюють постійні проблеми для перевізників, змушуючи їх постійно адаптуватися до них. Ринок транспортнологістичних послуг не є винятком, адже його розвиток безпосередньо залежить від стану світової торгівлі. У дослідженні наведено основні чинники, які впливають на глобальні ланцюги постачання. Зауважено, що трансформація світової економіки вимагає від суб'єктів господарювання постійного переосмислення підходів до поведінки на ринку. За таких умов учасники ринків ланцюгів поставок повинні змінюватися, розробляючи нові бізнес-моделі, які дозволять транспортним компаніям адаптуватися до викликів зовнішнього середовища. Зазначено, що «зелена» логістика є ключовим чинником ефективного розвитку ринку транспортно-логістичних послуг в сучасних умовах.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322757РОЗРОБЛЕННЯ СТРАТЕГІЇ ЦИФРОВОЇ МОДЕРНІЗАЦІЇ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА2025-02-11T22:23:41+02:00І. В. Токмаковаvetp_euvkb@ukr.netД. Ю. Рисованаvetp_euvkb@ukr.netА. В. Скоробогатихvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">В епоху стрімкого поширення інформаційно-комунікаційних технологій для забезпечення стійкого розвитку підприємств важливого значення набуває впровадження цифрових інструментів, що дозволяють покращити бізнес-модель і відповідати новим запитам цифрового середовища. Досягнення ефективного використання переваг і мінімізації можливих ризиків практичної імплементації інформаційно-цифрових технологій в діяльність підприємств вимагає розроблення стратегії цифрової модернізації. Проаналізовано терміни, які використовують в контексті впровадження інформаційно-комунікаційних технологій на бізнес-рівні та зроблено висновок, про доцільність застосування дефініції «цифрова модернізація», що пояснюється змістовною характеристикою даних процесів , їх залежністю від впровадження досягнень науково-технічного прогресу з метою вдосконалення виробничо-господарської діяльності та орієнтацією на отримання позитивних ефектів. Під стратегією цифрової модернізації бізнесу запропоновано розглядати план дій щодо впровадження цифрових технологій та підвищення цінності бізнесу як провідних факторів забезпечення інноваційного розвитку підприємства. Розкрито підходи до визначення змісту стратегії цифрової модернізації підприємства і аргументовано перспективність інтегрально-системного напряму, що ґрунтується на: врахуванні змін цифрового середовища; раціональному використанням оптимального набору цифрових нововведень; комплексності цифрових змін. Констатовано, що цифрові технології є важливої частиною інноваційних зрушень, як з точки зору змін в продукті й в комунікаціях з клієнтами, так і з позицій операційної ефективності бізнес-процесів і організації інноваційної діяльності. Визначено етапи розроблення стратегії цифрової модернізації підприємства, акцентовано увагу на їх ключових складових, зокрема на необхідності проведення діагностики рівня цифрової зрілості, вибору цифрових інструментів і формування проєктів перебудови архітектури бізнес-моделі, важливості людського чинника при реалізації стратегічних заходів.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322759СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ: ОСОБЛИВОСТІ, МОТИВАЦІЯ, АКТУАЛЬНІСТЬ ДЛЯ ВІТЧИЗНЯНОГО БІЗНЕСУ2025-02-12T01:48:18+02:00 О. О. Белаvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">В статті проаналізовано основні показники роботи малих та середніх підприємств, що дозволило визначити вплив діяльності підприємств для економіки та суспільства. Залучення МСП до соціальної відповідальності є дуже важливим для економіки. Вони створюють додаткові робочі місця, розвитку приватного сектору та створюють можливості справедливого розподілу доходів у суспільстві. Визначено відмінності соціальної відповідальності великого та малого бізнесу. У період війни фокус соціальної відповідальності МСП змістився на благодійність, волонтерство, фандрайзингову діяльність. Виділено основні внутрішні та зовнішні мотиваційні фактори впровадження та реалізації соціальної відповідальності МСП.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322792ЩОДО СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ПАРАДИГМИ ПОВЕДІНКОВОЇ ЕКОНОМІКИ (КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ТА МОДЕЛЬ ЛЮДИНИ ГОСПОДАРЮЮЧОЇ)2025-02-12T19:05:01+02:00В. В. Компанієцьvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті більш системно, у порівнянні із попередніми дослідженнями автора, </span><span class="fontstyle2">сформульовані </span><span class="fontstyle0">основні положення соціокультурної парадигми в економічній науці; вперше визначено концептуальні засади поведінкової економіки, що базується на цій парадигмі; </span><span class="fontstyle0">на основі опрацювання відповідної історичної творчої спадщини філософсько-економічної думки та основних положень антропології та психології, що сформувались на основі християнського світогляду, дискрептивно визначено модель людини господарюючої та детермінанти її поведінки. </span><span class="fontstyle0">Визначено, що відповідно до соціокультурної парадигми, основою побудови поведінкових моделей дії людини в економіці має стати: людина складна і непізнана сучасною наукою, але розкрита у християнській психології, особистість, поведінка якої визначається дією багатьох детермінант, серед яких важливіше значення мають духовні, непізнавані наукою; людина мотивована сенсами (яка спирається у своєму виборі на цінності, у т.ч. вищого порядку, духовно-моральні, творчі, соціальні); людина укорінена в певну культуру, дії якої корелюють з її особливостями; людина, на поведінку якої впливають зовнішні та внутрішні детермінанти, а також духовні чинники (у тому числі «голос совісті»), але яка здатна на самодетермінацію; людина, яка має природні обмеження щодо власних когнітивних, афективних, мотиваційновольових здібностей та внаслідок цього здатна діяти ірраціонально, стереотипно, робити систематичні помилки; людина соціально-диференційована; людина, що потенційна здатна на власну стратегію. </span><span class="fontstyle0">Такий погляд на людину господарюючу, детермінанти її поведінки, дають можливість: глибинного розуміння причин рішень та поведінки людей в економіці; часткового передбачення та корегування небажаних моделей економічної поведінки та її наслідків. Важливою є така модель для вітчизняної економічної освіти та майбутнього соціально-економічної системи.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322744ОЦІНКА ЕФЕКТИВНОСТІ ЛОГІСТИЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ ПІДПРИЄМСТВ-РИТЕЙЛЕРІВ2025-02-11T20:28:32+02:00Г. В. Обручvetp_euvkb@ukr.netД. В. Сотніковvetp_euvkb@ukr.netВ. В. Костенкоvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">У статті досліджено ключові аспекти логістичного управління, які впливають на загальну продуктивність і конкурентоспроможність ритейлерів. Проведено аналіз основних типів та етапів логістичних процесів, включаючи постачання, зберігання та розподіл товарів, а також їх вплив на споживчий попит. Акцентовано увагу на важливості оптимізації логістичних операцій та впровадження інноваційних технологій для підвищення якості обслуговування клієнтів і зменшення витрат. Особливу увагу приділено ролі персоналу у процесах логістичного менеджменту, оскільки висококваліфіковані співробітники є запорукою успішної реалізації логістичних стратегій. Розглянуто стратегії управління ризиками, які є невід’ємною частиною логістичного менеджменту. Виявлено основні ризики, пов’язані з перебоями у постачанні, коливаннями цін на сировину, змінами у споживчому попиті, а також впливом зовнішніх факторів, таких як економічні кризи або природні катастрофи. Встановлено методи і стратегії, що допомагають ритейлерам адаптуватися до динамічних умов ринку і зменшити негативний вплив ризиків на їхню діяльність. Результати дослідження підтверджують, що ефективний логістичний менеджмент, включаючи належну підготовку і управління персоналом, є критично важливим для досягнення стабільності та прибутковості підприємств-ритейлерів, що підкреслює необхідність постійного аналізу та вдосконалення логістичних процесів.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322752РОЛЬ ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У ПІДВИЩЕННІ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ЛОГІСТИЧНИМИ ЛАНЦЮГАМИ2025-02-11T20:53:37+02:00А. С. Поліванцевvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Статтю присвячено аналізу ролі цифрових технологій у підвищенні ефективності управління логістичними ланцюгами. Цифровізація логістики відкриває нові можливості підвищення ефективності управління ланцюгами поставок. В умовах глобалізації та цифровізації логістичні ланцюжки стали значно складнішими, охоплюючи безліч учасників, розподілених по всьому світу. Управління логістичними процесами традиційно спирається на перевірені часом методи та стратегії, спрямовані на мінімізацію витрат, підтримку ефективності та стійкість поставок. Однак, з появою таких факторів, як нестабільність ринку, мінливі переваги споживачів і нові технології, традиційні підходи до управління ланцюжками поставок починають стикатися з викликами, які вони не можуть ефективно подолати. Впровадження таких технологій, як Інтернет речей, штучний інтелект, блокчейн та Big Data, дозволяє автоматизувати процеси, підвищити рівень прогнозування попиту та мінімізувати людський фактор, що робить цифровізацію одним із найважливіших факторів конкурентної переваги у сучасному бізнес-середовищі.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322583КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОЦЕСІВ РОЗВИТКУ РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ2025-02-09T20:41:40+02:00В. Л. Диканьdykan_vl@kart.edu.uaО. Л. Скрипінськийtolstova_av@kart.edu.uaВ. В. Шевченкоvetp_euvkb@ukr.net<p>Встановлено, що сьогодні перед Україною поряд з іншими традиційними викликами постала загроза фактичної втрати кадрового потенціалу країни. Серйозні випробування 2022-2024 рр. наклали відбиток на український ринок праці, суттєво його трансформувавши і зумовивши наростання кадрової кризи, зокрема в аспекті посилення дефіциту робітничих професій, яких так потребують підприємства залізничного транспорту. Досліджено кадрові трансформації в країні, у т. ч. і в залізничній галузі, пов’язані із запровадженням воєнного стану. Проаналізовано сучасний стан і темпи відновлення ринку праці, його регіональну структуру і рівень дистанційного працевлаштування. Встановлено поглиблення кадрової кризи в залізничній галузі, особливо щодо заміщення вакантних місць робітничих професій. <br />Окреслено напрями та інструменти ефективного кадрового забезпечення розвитку ресурсного потенціалу підприємств залізничного транспорту.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322585МЕТОДИ ІНТЕЛЕКТУАЛІЗАЦІЇ СИСТЕМИ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВА2025-02-09T21:43:32+02:00І. В. Воловельськаvolov_iv@kart.edu.uaІ. Б. Іващукtolstova_av@kart.edu.uaВ. Ю. Ригунvetp_euvkb@ukr.net<p>Інтелектуальна система управління економічною безпекою підприємств — це комплексна система захисту підприємства, яка, враховуючи наявний потенціал, нейтралізує негативні зовнішні впливи та досягає поставлених цілей в умовах цифрової економіки на основі критеріїв створювального задоволення в умовах наявного середовища. Діяльність підприємств, зокрема транспортних, зараз проходить у агресивних зовнішніх умовах, із-за воєнного стану в Україні, що змушує змінювати характер економічного захисту підприємств у бік використання інтелектуальних технологій забезпечення економічної безпеки. Усе це вимагає оновлення всієї системи управління і захисту, яка на сьогодні є досить консервативною майже на всіх вітчизняних підприємствах. Проаналізувавши наявні методи удосконалення економічної безпеки підприємства і сучасні тренди, притаманні світовій економіці, необхідно розробити нову систему забезпечення економічної безпеки на основі визначення психотипу людини та методів її мотивації, оскільки тільки ця система <br />спрямована на успішність у конкурентній боротьбі. </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322607МОДЕЛЬ КЕРУВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЮ БЕЗПЕКОЮ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ЕКОНОМІКИ2025-02-10T14:44:02+02:00І. В. Воловельськаvolov_iv@kart.edu.uaА. Р. Мазіашвіліvetp_euvkb@ukr.netЄ. В. Качанtolstova_av@kart.edu.ua<p>Система управління економічною безпекою підприємств – це комплексна система захисту підприємства, яка, враховуючи наявний потенціал, нейтралізує негативні зовнішні впливи та досягає поставлених цілей в умовах цифрової економіки на основі критеріїв створювального задоволення. З появою цифрових технологій світова економіка почала розвиватися прискореними темпами. Проте не можна ігнорувати появу нових ризиків, які раніше не існували. Також слід звернути увагу на те, що вітчизняні підприємства наразі не можуть характеризуватися високим рівнем цифровізації. Крім того, складність цифрових систем і обмеження, що ними накладаються, спричиняють глобальну трансформацію методів управління безпекою у зв’язку зі зміною пріоритетів, що постають перед суб’єктами діяльності, та спотворенням інформації. Перш ніж розглядати методи управління економічною безпекою підприємства (ЕБП), необхідно зупинитися на теоретичних аспектах і визначити поняття економічної безпеки підприємства в умовах цифровізації.</p> <p>Агресивна конкурентна боротьба, цифровізація світової економіки, воєнний стан в Україні змушують змінювати характер економічного захисту підприємств. Оскільки мова йде про довгострокову діяльність в несприятливих зовнішніх умовах, яка полягає в постійній інтеграції інноваційних ідей, оновленні та адаптації роботи до умов ринку, необхідно використовувати новітні технології забезпечення економічної безпеки. Усе це вимагає творчого підходу та оновлення всієї системи управління і захисту, яка на сьогодні є досить консервативною майже на всіх вітчизняних підприємствах. <br>Розглянувши наявні моделі економічної безпеки підприємства і виокремивши ризики, притаманні цифровій економіці, ми дійшли висновку, що необхідно розробити модель забезпечення економічної безпеки на основі адаптивного управління та удосконалити поняття «економічна безпека підприємства», оскільки ця система спрямована на гнучке пристосування до нових умов ринкового середовища за допомогою інноваційних інструментів та методів.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322616FORMATION OF STRATEGIC PRIORITIES FOR THE DEVELOPMENT OF RAILWAY TRANSPORT ENTERPRISES ON THE BASIS OF DIGITALIZATION2025-02-10T16:19:00+02:00М. В. Гараєвtolstova_av@kart.edu.ua<p>The article establishes that in order to ensure the economic growth of railway transport enterprises of Ukraine, it is advisable to implement a system of strategic measures that will contribute to the maximum use of the advantages of digitalization and minimize the negative phenomena associated with the development of the information society. It has been proven that in order to ensure the process of digitization of railway transport enterprises of Ukraine and preserve their competitiveness both in the domestic market and in the international arena, it is necessary to focus first of all on the development of the ecosystem system of railway transport enterprises. As priority directions activities of railway enterprises transport, which will become the basis for economic growth at the expense of use of digital technologies, should consider. Development of customer service on based on the use of digital communication channels (tools analytics, scoring, variability, adaptability, forecast) to attract and customer retention, formation positive image. Strengthening partnership relations on the basis of digital platforms – applications techniques of non-standard solutions in transport business, holding applied research and the search for new ones business solutions based on collaboration. Consideration of partnership relations as a basis scaling of transport business. Building forecasts based on Big Data - search and testing of new directions development of transport business at the expense of data enrichment and implementation innovative technologies, modeling consumer behavior and processes. Implementation of personnel strategies, which consist in a constant increase qualifications of employees regarding formation competencies for digital needs railway transport. Summarizing all of the above, it must be borne in mind that from the point of view development of railway enterprises digitalization of transport is quite important, however, it is necessary to assess the shortcomings and threats, i.e. constantly develop systems of appropriate strategic measures should be constantly developed, taking into account the peculiarities of the state donation of railway transport enterprises.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322631STRATEGIC COMPETENCE MANAGEMENT AS A BASIC COMPONENT OF ENTERPRISE DEVELOPMENT IN THE CONDITIONS OF TRANSFORMATIONS2025-02-10T21:00:52+02:00О. В. Диканьdikan@kart.edu.ua<p>In the conditions of global transformations of the world economy, the most important factor in ensuring the competitiveness of a modern enterprise is not natural and financial resources, but human resources, that is, personnel and their competencies. Personnel is one of the most important resources of railway transport enterprises, necessary for the achievement of all their goals and objectives. Every enterprise has a personnel management system or a personnel system in one form or another, but currently there is a need to update it. In the conditions of an unstable external environment, a new effective personnel management system is needed, which will allow identifying ways to improve personnel potential and create conditions for optimizing the numerical and qualitative composition of employees.<br />Training should be considered the main source of competency for the enterprise. The relationship between competency management and the function of personnel development as an element of the personnel management system is beyond doubt. To implement the concept of competency management based on the personnel management system, the key functions of the system are the functions of personnel development, evaluation, motivation of labor activity and regulation of social and psychological processes. The formation of competency in the process of developing personnel competencies occurs both as a result of attracting competent employees and as a result of organizational training. For the formation of a continuous system of training and development of personnel at railway transport enterprises, it is necessary to work on the transformation of organizational culture, the creation of the so-called culture of knowledge, as well as the formation of an effective system of strategic management. The main goals of strategic knowledge management at enterprises should be defined as: development of personnel competencies focused on the implementation of strategic tasks of the railway industry; creation of a complex integrated information environment that ensures the improvement of the quality of business processes of railway transport enterprises; implementation of effective interaction between railway transport enterprises and interested parties to improve the image of the railway industry, etc.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322633АНАЛІЗ ПЕРСПЕКТИВНИХ НАПРЯМІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ2025-02-10T22:04:13+02:00О. Г. Кірдінаtolstova_av@kart.edu.uaА. Ю. Ковальовvetp_euvkb@ukr.net<p>Зважаючи на кризові умови функціонування українських підприємств залізничного транспорту і невідповідність принципів їх діяльності інноваційним ринковим тенденціям доведено доцільність стимулювання інноваційних зрушень для забезпечення конкурентоспроможності підприємств галузі на ринку транспортно-логістичних послуг. Проаналізовано сучасний стан підприємств залізничного транспорту України, обсяги їх роботи та фінансові результати діяльності. <br />Досліджено ключові тенденції розвитку світових залізничних компаній, а саме: організаційно-структурні трансформації, викликані процесами лібералізації і розбудовою конкурентного ринку залізничних перевезень, а також інноваційні зміни, пов’язані із застосуванням адитивних технологій, розробленням та впровадженням нових видів рухомого складу, реалізацією інших інноваційних рішень у сфері експлуатації та управління залізничною галуззю. Відзначено, що автоматизовані поїзди з дистанційним керуванням, передові системи відстеження та моніторингу рухомого складу, логістичні рішення на основі штучного інтелекту підвищують ефективність і надійність перевезень, оптимізують роботу залізничних компаній, сприяють значній економії коштів і покращенню якості надання транспортно-логістичних послуг. </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322725УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЗАРОБІТНОЮ ПЛАТОЮ НА ПІДПРИЄМСТВАХ2025-02-11T18:48:55+02:00О. Г. Кірдінаtolstova_av@kart.edu.uaМ. О. Міхіенкоvetp_euvkb@ukr.net<p>Заробітна плата виступає одним з основних елементів витрат підприємства, який суттєво впливає на формування його економічних і фінансових показників, а з іншого боку є матеріальним інструментом системи стимулювання працівників до якісного та сумлінного виконання їх обов’язків. Вибір форми та системи оплати праці повністю покладено на суб’єктів господарювання. Останнім часом дедалі частіше постають питання щодо ефективності традиційних форм оплати праці, які застосовуються на українських підприємствах, у порівнянні з міжнародними системами та формами оплати праці. Впровадження нетрадиційних міжнародних форм оплати праці на українських підприємствах, окрім врахування питання щодо законодавчої легалізації їх застосування, є доволі складним і тривалим у часі процесом, оскільки зі змінами системи та форми оплати праці, недостатньою внутрішньою інтеграцією та зростаючими очікуваннями працівників ефективно керувати нарахуванням заробітної плати стає дедалі складніше. Отже, удосконалення системи управління, нарахування та обліку заробітної плати є невід’ємною частиною ведення будь-якого бізнесу, у якому працюють працівники.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322751ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ РОЗВИТКУ ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ В УМОВАХ ТРАНСФОРМАЦІЙ2025-02-11T20:52:35+02:00В. О. Овчинніковаovchinnikova_vo@kart.edu.uaМ. І. Дьяковtolstova_av@kart.edu.uaО. Ю. Висоцькаvetp_euvkb@ukr.net<p>У статті ідентифіковано трансформаційні зміни мікро- та макроекономічного характеру, що обумовлюють необхідність розроблення принципово нової системи розвитку людського капіталу. Доведено, що підвищення кваліфікації працівників, професіоналізму співробітників, а також більш результативне використання людського капіталу є основою для формування якісного потенціалу інноваційно-інтелектуального розвитку сучасного суб’єкта господарювання. Виконано дослідження існуючих методів та моделей розвитку людського капіталу. Встановлено, що система розвитку людського капіталу являє собою комплекс онлайн та офлайн інструментів, що передбачає їх одночасне застосування.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322793ПРИНЦИПИ ФОРМУВАННЯ СЕРЕДОВИЩА КОМПЛЕМЕНТАРНОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА2025-02-12T19:17:40+02:00В. О. Овчинніковаovchinnikova_vo@kart.edu.uaІ. М. Дьяковvetp_euvkb@ukr.netК. А. Парамоновtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті доведено, що цифрова трансформація умов господарювання сучасних підприємств зумовила зміну правил ведення бізнесу та зміну правил конкурентної боротьби, появу новітніх товарів та послуг, розвиток новітніх технологій. В таких умовах формується нове поле економічної поведінки підприємства, що викликає необхідність пристосування до конкурентного середовища через співпрацю різноманітних суб’єктів господарювання, що базується на розбудові відповідного цифрового екосередовища. Зазначене довело доцільність застосування концепції комплементарності у процесі управління сучасним підприємством та необхідність формування середовища комплементарного розвитку. Виділено ключові принципи, що здатні стати основою для досягнення більш ефективних результатів.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322811РОЗВИТОК ЛЮДСЬКОГО КАПІТАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ: СТРАТЕГІЧНИЙ АСПЕКТ2025-02-12T20:55:19+02:00В. О. Овчинніковаovchinnikova_vo@kart.edu.uaГ. В. Обручobrych_gv@kart.edu.uaВ. В. Міщенкоtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті досліджено зміст поняття «людський капітал» і встановлено існування ресурсного (традиційного), особистісного, інвестиційного, інноваційного, синергетичного, цивілізаційного та історичного підходів до розуміння даної економічної категорії. Розкрито специфіку та складові елементи людського капіталу. <br />У світлі становлення цифрової парадигми та широкого розвитку Індустрії 4.0 визначено вимоги і компетенції, властиві людському капіталу підприємств залізничного транспорту в епоху цифровізації. Обґрунтовано стратегічні ініціативи у сфері розвитку людського капіталу підприємств залізничного транспорту.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322877ПІДВИЩЕННЯ ТОЧНОСТІ ПРОГНОЗУВАННЯ ПОПИТУ В РЕСТОРАННОМУ БІЗНЕСІ2025-02-13T16:41:40+02:00В. О. Овчинніковаovchinnikova_vo@kart.edu.uaА. В. Скоробагачtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті проаналізовано ефективність різних методів прогнозування попиту в ресторанному бізнесі, що застосовуються з метою оптимізації управління ресурсами та підвищення прибутковості. Розглянуто кількісні методи, такі як експоненціальне згладжування та регресійний аналіз, а також суб’єктивні методи на основі експертних оцінок. Особливу увагу приділено суб’єктивному коригуванню, яке поєднує переваги обох підходів, що суттєво підвищує точність прогнозів завдяки врахуванню сезонності, маркетингових кампаній та змін у поведінці споживачів. У статті надано рекомендації з вибору та застосування методів прогнозування, підкреслено важливість інтеграції кількісних моделей та експертного досвіду.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322919ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ВИКОРИСТАННЯ РЕСУРСНОГО ПОТЕНЦІАЛУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ2025-02-13T20:23:15+02:00В. О. Овчинніковаovchinnikova_vo@kart.edu.uaО. В. Шабановаtolstova_av@kart.edu.uaІ. Ф. Панасенкоvetp_euvkb@ukr.net<p>В статті доведено виключну роль ресурсного потенціалу в процесі забезпечення конкурентоспроможності сучасних суб’єктів господарювання. Доведено, що за умов цифрової трансформації світової економіки, головну роль у формуванні стійких конкурентних переваг сучасних підприємств залізничного транспорту переважно відграють інтелектуальні та інформаційні ресурси. В умовах тотальних змін світової економіки стратегічне управління стає каталізатором розвитку ресурсного потенціалу, а завдання розробки стратегії полягають у своєчасному виробленні управлінських рішень на основі врахування умов господарювання.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322931ФОРМУВАННЯ ФАКТОРІВ ЕКОНОМІЧНОЇ ОЦІНКИ «РОЗУМНОГО ПІДПРИЄМСТВА»: ЕКОНОМІЧНИЙ ТА МЕНЕДЖЕРСЬКИЙ ПІДХОДИ2025-02-13T21:12:36+02:00П. Г. Перерваvetp_euvkb@ukr.netМ. А. Мащенкоtolstova_av@kart.edu.uaН. П. Ткачоваvetp_euvkb@ukr.netЛ. С. Ларкаtolstova_av@kart.edu.ua<p>У статті розглянуто ключові аспекти економічної оцінки «розумного підприємства», що ґрунтуються на сучасних досягненнях у сфері цифрових технологій та інноваційного менеджменту. Проаналізовано фактори, які впливають на ефективність функціонування таких підприємств, включаючи використання штучного інтелекту, автоматизації, інтернету речей (IoT) та великих даних (Big Data). Окрема увага приділяється методам управління та економічної оцінки, які можуть забезпечити конкурентоспроможність і стійкий розвиток розумних підприємств. Визначено основні економічні та управлінські підходи, що сприяють підвищенню їх продуктивності та інноваційної здатності в умовах цифрової трансформації.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322935ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ПОКАЗНИКІВ ЕФЕКТИВНОСТІ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА2025-02-13T22:28:20+02:00В. Д. Пономарьовtolstova_av@kart.edu.ua<p>В статті розглянуто теоретико-методичні та практичні підходи до формування показників оцінювання ефективності діяльності промислових підприємств, які знайшли своє широке розповсюдження в світовій та вітчизняній практиці. Множину пропонованих індикаторів ефективності розділено на характерні групи, які поєднують в собі фактори фінансової діяльності підприємства, виробничої діяльності, чинними ефективності використання ресурсів, показники інноваційної та ринкової (маркетингової) діяльності, а також найбільш важливі економічні характеристики операційної, організаційної та соціальної діяльності підприємства.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322628КОНЦЕПТУАЛЬНІ ОСНОВИ УПРАВЛІННЯ ФІНАНСОВОЮ СТІЙКІСТЮ ПІДПРИЄМСТВ2025-02-10T19:38:25+02:00І. В. Соломніковvetp_euvkb@ukr.netМ. В. Кондратюкtolstova_anna@ukr.netВ. М. Чувілкоvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Суб’єкти господарювання в сучасних ринкових умовах перебувають під дією різних чинників внутрішнього та зовнішнього середовища, які впливають на їх фінансовий стан. За таких обставин підприємства змушені управляти фінансовою стійкістю через призму взаємодії систем забезпечення та менеджменту. У статті обґрунтовано доцільність управління фінансовою стійкістю підприємства через формування відповідного механізму. Зауважено, що управління фінансовою стійкістю базується на якісній та достовірній інформації, а також має тісний зв'язок з прогнозуванням, оцінкою та контролем. Зазначено, що основний </span><span class="fontstyle0">вплив на фінансовий стан підприємства надає фінансовий механізм, який спрямований на вироблення ефективних форм та інструментів фінансового забезпечення діяльності підприємства із врахуванням сучасних ринкових умов. <br></span></p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322688CONGRUENT APPROACH TO MARKETING MANAGEMENT OF RAILWAY TRANSPORT DEVELOPMENT2025-02-11T15:33:48+02:00В. О. Задояtolstova_anna@ukr.net<p><span class="fontstyle0">The article proves that digitalization is now a key mega-trend that determines the development of enterprises, industries and national economies of the world. Digital transformations continue, which radically changes not only the external and internal business processes of railway transport, but also the consciousness and preferences of consumers of transport and logistics services, complicates the operating conditions of JSC "Ukrzaliznytsia" and requires rapid adaptation to the transformed environment. It will prove that in these conditions, marketing management should be considered a key element in the process of ensuring the development of railway transport. In order to overcome the current problems of railway transport, changes in each element of the Marketing Management System (general economic, marketing, managerial) were studied. We will especially focus on the latest trends in marketing communications that have emerged under the influence of environmental transformations. Based on the research of recent publications on this topic, we identified areas that will be relevant in the coming years in Ukraine and in the world. They are: data-based communication management( big date); continuous segmentation of consumers and the market; omni-channel; event virtualization; marketing technologies (Martech); request for business trust; streaming shopping; social responsibility; experimental marketing; maximum consistency of actions of marketing and sales teams. It is established that under the influence of digitalization, a personified transformation of individual elements of marketing management of railway transport is currently taking place, which created the basis for solving local problems, but this did not allow for positive changes in the entire railway transport economy. Haphazard, isolated, and sometimes contradictory management actions within the components of marketing management have created a significant obstacle to the formation of competitive railway transport that is not able to provide positive changes in the national economy. It is proved that the congruent approach can be the basis for overcoming these negative trends. It will allow us to form a fundamentally new conceptual field for the formation and implementation of the sectoral policy for the development of railway transport in Ukraine. Conceptual provisions for applying a congruent approach to marketing management of railway transport development are proposed.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322697НАУКОВО-АНАЛІТИЧНИЙ ПІДХІД ДО КЛАСИФІКАЦІЇ ВАНТАЖНИХ ЗАЛІЗНИЧНИХ СТАНЦІЙ2025-02-11T16:07:35+02:00О. І. Зорінаvetp_euvkb@ukr.netА. В. Кіпренкоtolstova_anna@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Вантажні станції займають значне місце в роботі залізничного транспорту. Від ефективності їх діяльності залежать експлуатаційні витрати та собівартість вантажних перевезень. В свою чергу, ефективність роботи вантажних станцій залежить від обсягів вантажних перевезень. Скорочення обсягів вантажних перевезень обумовлює зменшення ефективності та сприяє збільшенню кількості збиткових вантажних станцій внаслідок трансформації їх до групи малодіяльних. В цих умовах АТ «Укрзалізниця» на протязі багатьох років розглядає можливі шляхи рішення цієї проблеми. Порядок проведення рейтинг-аналізу вантажних станцій розробленого та впровадженого АТ «Укрзалізниця» не дав очікуваного результату. Тому проблема збитковості малодіяльних станцій залишається і на теперішній час невирішеною. </span><span class="fontstyle0">В статті запропоновано науково-аналітичний підхід щодо класифікації вантажних станцій регіональної філії АТ «Укрзалізниця» за обсягами експлуатаційної роботи на основі методу АВС-аналізу із використанням принципу Парето, що в подальшому може стати основою для встановлення їх АВС-рейтингу вантажних станцій.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322704НАПРЯМИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕНЕРГОЕФЕКТИВНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ2025-02-11T16:30:54+02:00Н. Є. Каличеваvetp_euvkb@ukr.netА. С. Зайцеваvetp_euvkb@ukr.netВ. О. Синельникvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Стаття присвячена питанням дослідження ефективного розвитку підприємств залізничного транспорту при забезпеченні їхньої енергоефективності. Констатовано, що декарбонізація транспортних операцій є одним із напрямків забезпечення енергоефективності та екологічної сталості транспортних операцій. Зазначено, що транспортний сектор потребує концептуальної основи, яка б забезпечувала комплексний підхід до енергоефективності. Зазначена концепція повинна базуватися на екологічних, соціальних, інституційних та економічних критеріях сталості, що вимагає визначення пріоритетності п'яти стратегічних елементів, серед яких кліматична стійкість, соціальна інтеграція, інновації, продуктивність і гнучкість. Відзначено, що енергетична концепція підприємств залізничного транспорту повинна базуватися на енергоефективному розвитку технічних засобів і технологій.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322716ЗАСТОСУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНИХ СИСТЕМ В ОРГАНІЗАЦІЇ ОБЛІКУ ОСНОВНИХ ЗАСОБІВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ2025-02-11T17:32:07+02:00О. Г. Кірдінаlenakirdina@kart.edu.uaТ. І. Дмитрівvetp_euvkb@ukr.net<p><span class="fontstyle0">Основні засоби залізничного транспорту складають значну частину матеріальних активів підприємства і є основою для його безперебійного функціонування. Залізничний транспорт залежить від фізичної інфраструктури – колій, вокзалів, мостів, депо, а також транспортних засобів, таких як локомотиви, вагони, спеціалізована техніка тощо. Від обліку основних засобів залежить як ефективне використання цих активів, так і їх фінансове обґрунтування для майбутніх інвестицій. Адже саме основні зособи формують виробничу базу залізниць, відображаючи їхній економічний потенціал і сприяючи стратегічному плануванню. </span><span class="fontstyle0">З метою поглиблення комплексного управління обліком основних засобів залізничних підприємств та сприяння оптимальному розподілу ресурсів підприємства особливо необхідним є створення повної системи управління обліком основних засобів залізничних підприємств. З огляду на проблеми, що виявляються під час застосування обліку та управління основними засобами на залізничних підприємствах, у цій статті досліджуються та узагальнюються потреби підприємств, а також пропонується схема розробки інформаційної системи обліку та управління основними засобами залізничних підприємств.</span> </p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025 http://btie.kart.edu.ua/article/view/322719НОВА КЛАСИФІКАЦІЯ ПАСАЖИРСЬКИХ ПЕРЕВЕЗЕНЬ ЗАЛІЗНИЧНИМ ТРАНСПОРТОМ2025-02-11T17:57:07+02:00Т. Ю. Чаркінаvetp_euvkb@ukr.netА. Д. Григоренкоvetp_euvkb@ukr.net<p>У статті досліджено індивідуальні потреби пасажирів залізничного транспорту, які необхідно враховувати під час планування перевезень. Авторами вперше здійснено докладну сегментацію та систематизацію споживачів послуг залізничного транспорту із застосуванням маркетингового підходу. Інтеграція запропонованої класифікації пасажирських потоків до наявних методик планування та організації перевезень дозволить більш ефективно використовувати наявні технічні, фінансові, трудові та інші ресурси пасажирської вертикалі залізничного транспорту.</p>2024-10-31T00:00:00+02:00Авторське право (c) 2025