Вісник економіки транспорту і промисловості http://btie.kart.edu.ua/ <p><strong>Рік заснування:</strong> 2002</p> <p><strong>Проблематика</strong><strong>:</strong> висвітлення теоретичних і практичних досліджень у справі економіки транспортної і промислової галузей України</p> <p><strong>Тематика статей:</strong> 1. Державне регулювання</p> <p>2 Економіка підприємства</p> <p>3 Проблеми транспортного комплексу України</p> <p>4 Соціально-економічні відносини</p> <p>5 Інвестиції та інноваційна діяльність</p> <p>6 Менеджмент та маркетинг</p> <p>7 Економічна психологія, етика, мораль та культура бізнесу</p> <p>8 Загальноекономічні питання</p> <p><strong>Реферативні бази даних: </strong><a href="http://btie.kart.edu.ua/" target="_blank" rel="noreferrer noopener" data-safe-proxy-url="https://secureurl.fwdcdn.com/linkfilter/riauww9uzROBqmIYIJz_tfXbpFI/aHR0cDovL2J0aWUua2FydC5lZHUudWEv?lang=uk&amp;hue=TTlCZGQzd1B0dWF5Z29ORTFqS0huTm05MU1KQXZoOFhacnBoZFROclR6eWJpUk16Z3c9PQ&amp;sat=ZG9vQk1URlE4N1hmMHR3ZmcwUEV3SktsajVlOXNtT0lpNDFuQWI3M2ppU0NnWE1q">http://btie.kart.edu.ua/</a><strong>, </strong></p> <p><strong>назва БД, назва видання у БД:</strong> <a href="http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=Vetp">http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?Z21ID=&amp;I21DBN=UJRN&amp;P21DBN=UJRN&amp;S21STN=1&amp;S21REF=10&amp;S21FMT=juu_all&amp;C21COM=S&amp;S21CNR=20&amp;S21P01=0&amp;S21P02=0&amp;S21P03=PREF=&amp;S21COLORTERMS=0&amp;S21STR=Vetp</a></p> <p><strong>e</strong><strong>library</strong><strong>.</strong><strong>ru</strong><strong>:</strong> <a href="http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=38805">http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=38805</a></p> <p><strong>GoogleScholar профиль</strong><strong>:</strong> <a href="https://scholar.google.com.ua/citations?user=CcHXhQUAAAAJ&amp;hl=uk">https://scholar.google.com.ua/citations?user=CcHXhQUAAAAJ&amp;hl=uk</a></p> <p><strong>Реферативна база «Наукова періодика України»</strong> <a>http://btie.kart.edu.ua</a></p> <p><strong>ISSN print</strong> 2075-4892</p> <p><strong>ISSN</strong> <strong>online</strong> 2413-4892</p> <p><strong>Ідентифікатор медіа:</strong> R30-06149, згідно з рішенням №949 Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 01.05.2025 № 11</p> <p><strong>Фахова реєстрація у ВАК України:</strong> Наказ Міністерства освіти і науки України 21.12.2015 № 1328</p> <p><strong>Галузь науки:</strong> 08.00.03 — економіка та управління національним господарством; 08.00.04 — економіка та управління підприємствами (за видами економічної діяльності)</p> <p><strong>Періодичність:</strong> 4 рази на рік</p> <p><strong>Мова видання:</strong> українська, англійська</p> <p><strong>Засновник:</strong> Український державний університет залізничного транспорту</p> <p><strong>Головний редактор: </strong>Дикань Володимир Леонідович, доктор економічних наук</p> <p><strong>Заступник головного редактора: </strong>Кірдіна Олена Григорівна, доктор економічних наук</p> <p><strong>Адреса редакції:</strong> Український державний університет залізничного транспорту<br />майдан Фейєрбаха, 7, Харків, Україна, 61050</p> <p><strong>Телефон: </strong>(057) 730-10-96, 730-10-97</p> <p><strong>E-</strong><strong>mail</strong><strong>: </strong><a href="mailto:vetp_euvkb@ukr.net"><strong>vetp_euvkb@ukr.net</strong></a></p> uk-UA <br /><div id="journalInfo"><ol type="a"><ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.</li><li>Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.</li><li>Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).</li></ol></ol><br /><p> </p></div> tolstova_anna@ukr.net (Анна Толстова) tolstova_anna@ukr.net (Анна Толстова) пн, 29 вер 2025 09:09:26 +0000 OJS 3.2.1.2 http://blogs.law.harvard.edu/tech/rss 60 УДОСКОНАЛЕННЯ КАДРОВОЇ ПОЛІТИКИ ПІДПРИЄМСТВА: ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ТА ПРАКТИЧНІ РІШЕННЯ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337434 <p>Розглянуто існуючі у провідних публікаціях дефініції терміну «кадрова політика підприємства», виявлено суттєві його характеристики. На підставі їх повного врахування сформульовано визначення кадрової політики. Розроблено методичний підхід та інструментарій удосконалення кадрової політики, практичні рекомендації їх реалізації, що дозволять налагодити стан роботи з персоналом, забезпечити його розвиток та ефективне використання, посилити рівень трудового потенціалу.</p> Т. О. Водолажська, В. Ю. Сафронов Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337434 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ОСОБЛИВОСТІ ФУНКЦІОНУВАННЯ БАГАТОКАНАЛЬНИХ ЛАНЦЮГІВ ПОСТАЧАНЬ ТА УМОВИ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЇХ НАДІЙНОСТІ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337435 <p><span class="fontstyle0">У статті досліджено функціональні і організаційні особливості багатоканальних ланцюгів постачань, розглянуто проблему підвищення ефективності функціонування багатоканальних ланцюгів постачань шляхом побудови економіко-математичної моделі мінімізації логістичних витрат з урахуванням надійності мережевої структури постачань. Запропонована модель враховує мультиканальність ланцюгів постачань, імовірності відмов окремих ланок системи постачання, що дозволяє підвищити загальну надійність мережі без суттєвого зростання витрат. Результати дослідження можуть бути використані для прийняття управлінських рішень в умовах невизначеності та зниження логістичних витрат.</span> </p> О. М. Загурський Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337435 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 СТРАТЕГІЧНИЙ АНАЛІЗ КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ ЯК ОСНОВНОЇ СКЛАДОВОЇ РЕСУРСНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337436 <p>Стаття містить теоретичні положення та практичні рекомендації щодо проведення стратегічного аналізу кадрового потенціалу. Розглянуто зміст, місце та роль кадрового потенціалу як основного елементу ресурсного забезпечення підприємств. Запропоновано методики кількісного, якісного і комплексного стратегічного оцінювання формування і використання кадрового потенціалу, а також систему показників стратегічного аналізу ефективності його застосування при реалізації кадрової стратегії підприємства.</p> З. О. Коваль Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337436 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УМОВАХ ЦИРКУЛЯРНОЇ ЕКОНОМІКИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337463 <p><span class="fontstyle0">У статті охарактеризовано ключові принципи циркулярної економіки та досліджено підходи до тлумачення змісту даного поняття. Аргументовано, що залізничний транспорт, на рівні з іншими галузями глобальної економічної системи, впроваджує концепцію циркулярності у власні моделі діяльності. Досліджено ключові проєкти екологічної модернізації залізниць Швеції, Німеччини, Британії, Франції та Швейцарії. Визначено, що стратегії досягнення вуглецевої нейтральності європейських залізниць передбачають перехід на відновлювані джерела енергії, відмову від палива копалинного походження, впровадження альтернативних систем опалення та підвищення енергоефективності. На цій основі сформовано теоретичний базис розвитку підприємств залізничного транспорту України в умовах циркулярної економіки шляхом визначення ключових принципів і напрямів впровадження засад циркулярності в діяльність українських залізниць.</span> </p> М. В. Корінь, А. В. Романюк Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337463 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 INNOVATIVE STRATEGY OF RAILWAY TRANSPORT ENTERPRISES: DECISION-MAKING MODEL AND CHOICE ALGORITHM http://btie.kart.edu.ua/article/view/337468 <p><span class="fontstyle0">The article argues that railway transport enterprises, which are generators of national economic development, are currently in a difficult state and require innovative changes through the effective use of existing potential, taking into account the requirements of the present. It is determined that in order to maintain adequate adaptability of railway transport enterprises to the radical changes in the external environment caused by the development of digitalization, globalization, greening and intellectualization processes, as well as to create a temporary advantage necessary for restructuring operational activities and stimulating the development of the transport and logistics market, it is extremely important to choose an effective innovation strategy that will allow transforming their activities in accordance with the challenges of the environment. The content of the concept of "innovation strategy" and existing methods for performing portfolio analysis are analyzed. It is concluded that the existing list of models for forming strategies is not able to create an effective basis for developing an innovative strategy for railway transport enterprises, because: it is mainly oriented towards the general corporate strategy, and the innovative strategy is seen only as functional and does not take into account the peculiarities of the management of railway transport enterprises. It is proposed to use a model for making decisions on the general corporate innovative strategy by railway transport enterprises, built on the principles of scaling. This model is based on the choice of strategic alternatives depending on such criteria as the “level of innovative potential” possessed by the railway transport enterprise (because it is the basis for carrying out innovative changes), and the “long-term attractiveness of the transport and logistics market” (determines the expediency of carrying out innovative changes by the enterprise). Given the imbalance of the components of the innovative potential of railway transport enterprises, an algorithm for choosing an innovative strategy in a promising market for railway transport enterprises has been developed, taking into account the level of the components of the innovative potential, the implementation of which will allow improving the quality of strategic management decisions in the field of innovative activity of railway enterprises.</span> </p> Є. М. Кузнецов, С. О. Губар Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337468 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 КЛАСИФІКАЦІЯ ПІДХОДІВ ДО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ БЕЗПЕКИ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337491 <p>Посилення негативних економічних тенденцій в Україні, спричинених військовою агресією з боку Російської Федерації, а також прогресуюча деградація залізничної галузі зумовлюють зниження інвестиційної привабливості країни як для вітчизняних, так і для іноземних інвесторів, що унеможливлює ефективне здійснення транзитних перевезень.<br>Практично всі сектори національної економіки, включно із залізничним транспортом, потребують впровадження інноваційних трансформацій та комплексних організаційно-економічних реформ. Наявні дисфункції не лише призводять до зниження загального рівня ділової активності в країні, але й стримують розвиток цифровізації, що ставить економіку в умови обмеженої участі у глобальній економікополітичній системі. Для подолання наявних викликів необхідно підвищити рівень інноваційної активності в державі, що передбачає створення на рівні державної політики ефективного механізму стимулювання інвестиційної діяльності як вітчизняних, так і зарубіжних суб’єктів господарювання. Водночас постає нагальна потреба у формуванні дієвої системи економічної безпеки, здатної забезпечити функціонування зазначених механізмів на стабільній основі. Формування такої системи потребує глибокого аналізу та класифікації наявних підходів до забезпечення економічної безпеки підприємств, зокрема у сфері залізничного транспорту, з метою виявлення прогалин у чинних методиках та розроблення інтегрованого механізму гарантування економічної безпеки суб’єктів господарювання у залізничній галузі. Забезпечення економічної безпеки має стати ключовим інтеграційним елементом між усіма зазначеними факторами, що потребує ідентифікації та класифікації ризиків і потенційних переваг на ринку. Це, у свою чергу, є необхідним при проведенні діагностики, а також при аналізі сильних сторін ресурсного потенціалу підприємства. Такий підхід дозволить підприємству адаптуватися до кризових умов.</p> А. Р. Мазіашвілі, І. В. Воловельська Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337491 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337654 <p><span class="fontstyle0">У статті досліджено ключові виклики, які сьогодні постали перед транспортними підприємствами. Встановлено, що одним із найгостріших викликів, який постав перед Україною загалом і транспортним сектором зокрема, є військові дії, що охопили значну частину території держави. Збройна агресія призвела до масштабних руйнувань інфраструктури і дестабілізувала роботу транспортних підприємств, призвівши до втрати ключових логістичних маршрутів та перевантаження альтернативних напрямів, зниження обсягів перевезень і значних фінансових труднощів, посилення проблеми імпортозаміщення техніки та запчастин, значного кадрового дефіциту. Відзначено, що такі виклики, незважаючи на негативний вплив, відкривають і простір для адаптації транспортних підприємств шляхом впровадження цифрових рішень, переходу на більш мобільні формати транспорту, кооперацію з міжнародними партнерами, розвитку мультимодальних перевезень та інтеграції з європейською транспортною мережею, реалізації екологічних ініціатив. Досліджено ключові напрями цифрової та екологічної трансформації транспортних підприємств і вектори забезпечення їх сталого розвитку.</span> </p> Г. В. Обруч, М. Д. Челомбітько Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337654 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ФОРМУВАННЯ МЕХАНІЗМУ ВЗАЄМОДІЇ ПІДПРИЄМСТВА ЗІ СТЕЙКХОЛДЕРАМИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337702 <p><span class="fontstyle0">У статті обґрунтовано необхідність розробки механізму ефективної та послідовної взаємодії вітчизняних підприємств із зацікавленими сторонами. Доведено, що сучасні підприємства щодня співпрацюють з широким колом стейкхолдерів, кожен із яких впливає на його діяльність у різний спосіб. Успішне управління цими взаємовідносинами потребує стратегічного підходу, який враховує як рівень впливу, так і зацікавленість кожної сторони. Комплекс запропонованих стратегій (інволвменту, кооперації та узгодженості дій, комунікаці, спостереження) дозволяє гнучко реагувати на виклики зовнішнього середовища та ефективно формувати партнерські відносини. Запропоновано формування механізму взаємодії зі стейкхолдерами здійснювати на основі визначених стратегій. Даний процес є багаторівневим, що поєднує управлінські, комунікаційні та аналітичні інструменти, адаптовані до специфіки господарювання підприємства та характеру його стейкхолдерського середовища.</span> </p> В. О. Овчиннікова, М. І. Дьяков Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337702 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ІНТЕГРАЦІЯ УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ В СТРАТЕГІЮ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВА http://btie.kart.edu.ua/article/view/337712 <p>Стаття висвітлює значення концепції сталого розвитку для ефективного господарювання і довгострокового успіху підприємств в сучасних умовах кардинальних суспільно-економічних зрушень, які стимулюють широке впровадження знаннєвоорієнтованих інструментів в управлінську практику бізнесу. Розкриваючи зміст сталого розвитку і його ключових компонентів зроблено висновок, що для підприємств, які прагнуть досягти конкурентної переваги або унікальності на ринку, дотримання засад сталого розвитку становить ключову передумову успіху їхніх бізнес-стратегій. Систематизовано інструментарій забезпечення сталого розвитку підприємств за наступними напрямами: стратегічне планування та інтеграція; системи управління; фінансові та інвестиційні інструменти; вимірювання та звітність; операційні інструменти; управління знаннями та інновації; залучення зацікавлених сторін. Акцентовано увагу на зростаючій ролі знань у підвищенні цінності підприємств і встановлено основні підходи до трактування поняття «управління знаннями», що вказало на еволюція концепцій управління знаннями від технологічно-орієнтованого до процесо- і людино-орієнтованого підходів, які втілюються в практичній діяльності в інтегрованому вигляді з активним застосуванням інструментарію штучного інтелекту. Визначено вирішальні фактори, що обумовлюють доцільність управління знаннями у сфері забезпечення сталого розвитку. Ґрунтуючись на досліджені моделей управління знаннями розкрито основні компоненти системи знань підприємства, орієнтованої на досягнення цілей сталого розвитку, що включають визначення ключових знань, створення культури обміну знаннями, використання технологій для покращення управлінських процедур, моніторинг та оцінку ефективності впроваджених програм і заходів. Наголошено на важливості використання потенціалу технологій штучного інтелекту для посилення реалізації інтелектуального капіталу підприємств, що сприятиме підвищенню ефективності управління, покращенню якості прийняття рішень, розвитку співпраці та стимулюванню інновацій.</p> І. В. Токмакова, В. Р. Курилович, А. Є. Полозов Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337712 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ЦИФРОВА ЕТИКА СТАРТАПІВ: СУТНІСТЬ, ВИКЛИКИ ТА НАПРЯМИ РОЗВИТКУ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337795 <p><span class="fontstyle0">У статті проаналізовано ключові етичні виклики, з якими стикаються цифрові стартапи в умовах стрімкої технологічної трансформації. Розкрито фундаментальні виміри цифрової етики: приватність та захист персональних даних, алгоритмічна прозорість, цифрова інклюзія, протидія дезінформації, екологічна відповідальність цифрових рішень та автономія користувачів. Підкреслено необхідність інтеграції етичних принципів у бізнес-моделі стартапів для зміцнення довіри, відповідальності та стійкості цифрових інновацій.</span> </p> Л. Л. Калініченко, Я. О. Козлов, О. В. Царевський Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337795 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 РИЗИК-ОРІЄНТОВАНЕ УПРАВЛІННЯ ПІДПРИЄМСТВОМ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА МОЖЛИВОСТІ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337046 <p><span class="fontstyle0">У статті досліджено ризик-орієнтоване управління підприємством як ключовий інструмент підвищення його стійкості та адаптивності в умовах турбулентності зовнішнього середовища. Проаналізовано зовнішні фактори, які сьогодні здійснюють найбільш визначальний вплив на діяльність підприємств, серед яких: геополітична невизначеність, поширення збройних конфліктів і посилення міжнародної напруженості; зростання кількості та масштабності торговельних обмежень; регуляторні прогалини у сфері штучного інтелекту тощо. Акцентовано увагу на доцільності інтеграції системи управління ризиками в загальну стратегію підприємства, з урахуванням як внутрішніх, так і зовнішніх факторів впливу. Розглянуто сучасні підходи до ідентифікації, оцінки та моніторингу ризиків, зокрема з використанням цифрових технологій і аналітичних платформ. Зазначено, що під впливом посилення глобальної невизначеності поступово зростає розмір світового ринку програмного забезпечення для управління ризиками, зокрема фінансового характеру. Сформовано практичні рекомендації щодо впровадження принципів та інструментів ризик-орієнтованого управління в діяльності підприємств.</span> </p> В. Л. Дикань, Б. Б. Остапюк, В. В. Черниш Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337046 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ГНУЧКА КАР'ЄРА ЯК ДІЄВИЙ ІНСТРУМЕНТ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА В ЦИФРОВІЙ ЕКОНОМІЦІ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337050 <p>Гнучка кар'єра постає як прогресивний і стратегічно важливий напрям еволюції систем управління персоналом на сучасному ринку праці. Аналіз показав, що поширення гнучкої кар'єри є прямим наслідком технологічних змін і всеосяжної цифровізації, трансформацій ринку праці з його новими вимогами до навичок і компетенцій, зростаючої значущості особистісного розвитку та прагнення працівників до самореалізації, еволюції корпоративної культури в напрямку гнучкості та орієнтації на результат, а також зростаючої географічної мобільності робочої сили. Розкриті ключові аспекти гнучкої кар'єри, котрі дозволяють трактувати її як багатогранну концепцію, що передбачає відмову від жорстких лінійних траєкторій професійного розвитку на користь більш динамічного та індивідуалізованого підходу. Це надає працівникам можливість ефективно адаптуватися до різноманітних змін у їхньому житті, особистих інтересах та кон'юнктурі ринку праці, відкриваючи нові горизонти для самореалізації та професійного вдосконалення. З’ясовано основні форми гнучкої кар'єри, включаючи горизонтальну, вертикальну, кар'єру-решітку, зміну кар'єрного шляху, фріланс, проєктну роботу та поєднання різних видів зайнятості. Встановлено, що переваги гнучкої кар'єри для працівників полягають у зростанні задоволеності, розвитку різноманітних навичок, підвищеній стійкості до змін та кращому балансі між роботою та особистим життям. Для підприємств це підвищення продуктивності, зниження плинності кадрів, покращення іміджу, розширення пулу талантів та стимулювання інновацій. Констатовано, що впровадження гнучкої кар'єри пов'язане з викликами, такими як потреба у високій самоорганізації працівників, складність контролю та оцінки нелінійного розвитку, а також необхідність адаптації організаційної структури та корпоративної культури. Зроблено висновок, що практична реалізація гнучкої кар'єри потребує від підприємств переосмислення підходів до управління талантами, зокрема розробки індивідуальних планів розвитку та створення можливостей для внутрішньої мобільності й проєктної роботи.</p> Є. В. Жернова Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337050 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ: ОСОБЛИВОСТІ КАДРОВОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ОРГАНІЗАЦІЇ ВИРОБНИЧИХ ПРОЦЕСІВ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337051 <p>Дослідження сучасних HR-трендів і особливостей кадрового забезпечення розвитку підприємств дозволило встановити масштабне поширення процесів цифровізації в кадровій сфері, провадження сталих екологічних практик та домінування персоніфікованого підходу до кар’єрного зростання. З’ясовано, що під впливом перелічених факторів сучасне управління персоналом трансформується в гнучку, технологічно орієнтовану систему, яка сприяє ефективності бізнесу та добробуту працівників. Виявлено, що автоматизація не тільки дозволяє оптимізувати виробничі процеси, але й містить суттєвий потенціал для трансформації системи управління кадрами шляхом спрощення комунікації, автоматизації рутинних задач та формування потужної аналітичної системи управління кадровим потенціалом. Встановлено, що екологічні практики стають ключовим елементом корпоративної культури, сприяючи відповідальному споживанню ресурсів, соціальній відповідальності компаній та формуванню екосвідомості серед працівників. Обґрунтовано, що персоніфіковане кар’єрне зростання забезпечує більш гнучкий та індивідуальний підхід до розвитку персоналу і значно підвищує мотивацію, залученість та ефективність працівників. Доведено, що саме перелічені фактори на сьогодні потребують врахування підприємствами при розробленні їх HR-стратегій для розбудови інноваційного, динамічного та прогресивного робочого середовища, що сприятиме довгостроковому розвитку бізнесу та задоволенню потреб працівників підприємств.</p> Н. Є. Каличева, Г. В. Обруч, А. С. Зайцева Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337051 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 РОЗРОБЛЕННЯ СТРАТЕГІЙ УПРАВЛІННЯ ПЕРСОНАЛОМ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337059 <p>У статті досліджено підходи до стратегічного управління персоналом автотранспортного підприємства в умовах цифрової трансформації економіки. Обґрунтовано необхідність переорієнтації HR-стратегії на забезпечення цифрової гнучкості, адаптивності та аналітичної підтримки управлінських рішень. Розроблено інтегровану модель формування HR-стратегії, яка враховує рівень цифрової зрілості HR-процесів, забезпечує їхню інтеграцію з бізнес-стратегією підприємства та передбачає використання цифрових інструментів аналітики для моніторингу ефективності. Запропонований підхід сприяє підвищенню ефективності управління людськими ресурсами, стійкості підприємства до змін у VUCA-середовищі та реалізації потенціалу цифрових технологій у сфері автотранспортної логістики.</p> О. М. Криворучко, О. А. Шморгун Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337059 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 УПРАВЛІННЯ ЛЮДСЬКИМИ РЕСУРСАМИ ПІДПРИЄМСТВА В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337074 <p>У результаті проведеного аналізу праць вітчизняних науковців і практиків з управління людськими ресурсами окреслено ключові проблеми управління людськими ресурсами в умовах воєнного стану. Встановлено, що одним із пріоритетних напрямів HR-менеджменту є збереження та розвиток кадрового потенціалу. За умов обмеженого зовнішнього ринку праці особливого значення набуває внутрішня мобільність персоналу. Наголошено, що функціональна роль HR-служб зазнає трансформації в бік кризового управління. Фахівці з управління персоналом повинні не лише координувати процеси адаптації, а й забезпечувати підтримку морального та емоційного стану працівників. Проведено порівняльну характеристику ключових аспектів HR-менеджменту у довоєнний і воєнний періоди. Виявлено, що війна стала каталізатором переходу від традиційної адміністративної моделі управління персоналом до більш сучасної та гнучкої моделі, яка сприяє оперативному реагуванню, підвищенню мотивації й забезпеченню підтримки співробітників.</p> В. Г. Яковенко, О. В. Громова Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337074 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ПРОБЛЕМИ ЗАСТОСУВАННЯ СУЧАСНИХ КОНЦЕПЦІЙ ЛОГІСТИКИ В УПРАВЛІННІ ТРАНСПОРТОМ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337185 <p>У статті досліджено актуальні проблеми впровадження сучасних логістичних концепцій у систему управління транспортною галуззю. Визначено основні бар‘єри, що перешкоджають ефективній адаптації новітніх логістичних підходів. Проаналізовано ключові чинники, які стримують інтеграцію інноваційних рішень у практику транспортного управління. Обґрунтовано необхідність системного оновлення нормативної бази, цифровізації логістичних процесів та модернізації інфраструктури. Сформульовано перспективи подальших досліджень, орієнтовані на створення адаптивних логістичних моделей із використанням інструментів цифрових технологій та міжнародного досвіду.</p> І. В. Волохова, В. А. Волохов Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337185 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ДОСВІД ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЗАЛІЗНИЧНИХ ДІЛЯНОК З НЕВЕЛИКИМ ОБСЯГОМ РОБІТ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337188 <p>Малодіяльні залізничні дільниці відіграють важливу роль у забезпеченні транспортної доступності та соціально-економічного розвитку віддалених регіонів. Попри обмежені обсяги перевезень, вони залишаються ключовим елементом транспортної інфраструктури. Проте їхнє функціонування супроводжується низкою проблем, серед яких – низька рентабельність, обмежене фінансування, складність утримання інфраструктури та конкуренція з іншими видами транспорту. Особливо гостро постає питання забезпечення стабільного функціонування таких дільниць в умовах реформування залізничного транспорту. Наявні організаційні та фінансові труднощі значно ускладнюють ухвалення ефективних управлінських рішень. Метою дослідження є аналіз особливостей функціонування малодіяльних залізничних дільниць в Україні та за кордоном, виявлення ефективних механізмів їх оптимізації, а також формування рекомендацій щодо підвищення ефективності управління ними в умовах ринкової економіки. У дослідженні використано порівняльний аналіз міжнародного досвіду функціонування малодіяльних дільниць у таких країнах, як Німеччина, США, Фінляндія, Швеція, Велика Британія, Канада та Ізраїль. Застосовано методи теоретичного узагальнення, системного аналізу, логічного моделювання та експертного оцінювання. Встановлено, що ефективне функціонування малодіяльних дільниць можливе за умови модернізації інфраструктури, автоматизації процесів, залучення приватного капіталу, розвитку публічно-приватного партнерства та впровадження сучасних цифрових технологій. На основі проведеного аналізу сформульовано низку практичних рекомендацій для України, що включають інвестиції в інфраструктуру, оптимізацію витрат, диверсифікацію джерел фінансування та посилення державної підтримки соціально значущих перевезень. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на розробку конкретних механізмів залучення інвестицій у малодіяльні дільниці, а також на вдосконалення нормативно-правової бази, що регулює їх функціонування в умовах трансформації транспортної системи.</p> О. І. Зоріна, О. М. Мкртичьян, Є. О. Білогуров Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337188 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 КОМПЛЕКСНА ПОРІВНЯЛЬНА ОЦІНКА ДІЯЛЬНОСТІ РЕГІОНАЛЬНИХ ФІЛІЙ АТ «УКРЗАЛІЗНИЦЯ» ЗА ЯКІСНИМИ ПОКАЗНИКАМИ ВИКОРИСТАННЯ РУХОМОГО СКЛАДУ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337192 <p>У статті розглядаються результати комплексної порівняльної оцінки діяльності Регіональних філій АТ «Укрзалізниця. Критеріями порівняння є якісні показники використання рухомого склау, як ті, що впливають на рівень собівартості залізничних перевезень. Основним завданням проведеного дослідження є розробка відповідного науково-практичного підходу, який враховує зміну показників за часом. Запропонований підхід дозволяє оцінити динаміку змін у роботі структурних підрозділів АТ «Укрзалізниця», виявити сильні та слабкі сторони діяльності Регіональних філій, провести ранжування за рівнем використання рухомого складу та приймати обґрунтовані управлінські рішення на основі отриманих даних. Результати дослідження можуть бути використані для вдосконалення системи управління залізничним транспортом, оптимізації ресурсів та підвищення конкурентоспроможності галузі в умовах сучасних викликів.</p> Ю. Є. Калабухін, С. С. Гриценко Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337192 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ УПРАВЛІННЯ ІНВЕСТИЦІЙНИМИ ВИТРАТАМИ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337193 <p><span class="fontstyle0">Дослідження процесів забезпечення сталого розвитку бізнес-суб‘єктів дозволило дійти висновку, що попри тривалий час реалізації останніх поки не вдалося досягти суттєвого прогресу в досягненні цілей стійкого зростання, зберігається значна неоднорідність темпів поширення сталих ініціатив у світі. Результати обговорення ключових глобальних викликів на Всесвітньому економічному форумі 2025 року засвідчили, що і до нині значне схвилювання викликають світові викиди вуглецю, економічна нерівномірність розвитку окремих територій та країн і уповільнення темпів реалізації ініціатив, спрямованих на забезпечення довгострокового стійкого розвитку. Обґрунтовано доцільність дослідження сучасних тенденцій та перспектив управління інвестиційними витратами на залізничному транспорті в аспекті реалізації останнім практики сталого господарювання. З‘ясовано, що в останні роки залізниці стикаються з проблемою постійного нарощення витрат як операційного, так й інвестиційного характеру. Виявлено, що виникнення такої проблеми зумовлено впливом як загалом інфляції та подорожчанням енергоносіїв, так і безпосередньо високою вартістю модернізації залізничної інфраструктури і впровадження технологій, спрямованих на екологізацію діяльності залізничного транспорту. Доведено, що реалізація цифрових та екологічних проєктів і задоволення зростаючих операційних потреб підприємств залізничного транспорту потребує перегляду підходів до управління їх інвестиційними витратами і пошуку нових джерел фінансування як поточної діяльності, так і стратегічних проєктів. Розглянуто інноваційні зміни на ринку інвестицій і сформовано пропозиції щодо застосування екоорієнтованих інструментів інвестування, зокрема таких як зелені облігації, вуглецеві кредити, фонди сталого розвитку тощо.</span></p> О. Г. Кірдіна, О. Д. Стешенко Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337193 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ОБГРУНТУВАННЯ НАПРЯМІВ МОДЕРНІЗАЦІЇ НОРМУВАННЯ ПРАЦІ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ УКРАЇНИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337305 <p><span class="fontstyle0">В статті проаналізовано праці вчених та практиків за представленою тематикою. Виявлена низка проблем, що свідчить про недостатню ефективність та застарілість існуючої системи нормування праці на залізничному транспорті. Доведено доцільність удосконалення існуючих підходів до нормування праці на залізничному транспорті. Встановлено, що модернізація системи нормування праці на залізничному транспорті України є комплексним завданням, що потребує системного підходу та врахування специфіки галузі, охоплюючи такі можливі напрями та шляхи її здійснення, як: перегляд та актуалізація існуючої нормативної бази, впровадження сучасних методів нормування праці, інтеграція з інформаційними технологіями та автоматизація процесів, диференціація норм праці, удосконалення системи мотивації та стимулювання на основі норм праці, підвищення кваліфікації фахівців з нормування праці, а також забезпечення соціального діалогу та врахування думки працівників. Визначено, що врахування міжнародного досвіду нормування праці в залізничній галузі і успішна реалізація запропонованих напрямів та шляхів є ключовою умовою для створення ефективної, гнучкої та справедливої системи нормування праці.</span> </p> Ю. О. Крихтіна, В. І. Куделя Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337305 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ПРІОРИТЕТИ РОЗВИТКУ ТРАНСПОРТНОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337307 <p><span class="fontstyle0">У статті розглянуто сучасний стан транспортної інфраструктури України та визначено основні пріоритети її розвитку з урахуванням геополітичного положення держави, інтеграції до європейського транспортного простору та потреб національної економіки. Проведено аналіз проблем, що стримують розвиток транспортної галузі, запропоновано стратегічні напрями її модернізації, а також розглянуто перспективи залучення інвестицій та використання цифрових технологій. Зроблено висновки щодо необхідності комплексного підходу до реалізації інфраструктурної політики з метою забезпечення конкурентоспроможності України в регіональному та глобальному вимірах.</span> </p> О. М. Лук’янова Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337307 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ПЕРСПЕКТИВИ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ ЗАЛІЗНИЧНОЇ ТРАНСПОРТНОЇ ЛОГІСТИКИ ПРИ ВІДБУДОВІ УКРАЇНИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337312 <p>Інноваційний розвиток залізничної транспортної логістики спрямований на задоволення потреб клієнтів у перевезенні товарів. Наразі він охоплює не тільки інтереси перевізника, конкурентів, клієнтів, але й держави. Однак, в умовах повномасштабного вторгнення росії в Україну, постійних непрогнозованих втрат часу, товарів, майна, наявності передумов до форс-мажорних обставин окремі інноваційні рішення реалізуються з затримками.<br>Крім того, значне зниження залізничних перевезень вказує на потребу у реструктуризації транспортної політики з акцентом на децентралізацію та розвиток мультимодальних рішень. Це актуалізує проблему визначення напрямів інноваційного розвитку залізничної логістики як однієї з найважливіших передумов підтримки привабливості перевезень залізничним транспортом. У нашому дослідженні ми окреслили наше бачення перспективних інноваційних рішень у залізничній транспортній логістиці, реалізація яких дозволить покращити позиції усіх учасників цього ринку, мінімізувати можливі втрати та спростити взаємодію.</p> В. В. Маліцький, А. Ю. Кибенко Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337312 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ТРАНСПОРТНА ГАЛУЗЬ УКРАЇНИ: ВИКЛИКИ, ТРАНСФОРМАЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ В УМОВАХ ВІЙНИ ТА ЦИФРОВОЇ ЕРИ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337363 <p>Транспортна галузь в Україні переживає значну трансформацію, зумовлену геополітичною кризою та нагальною потребою в модернізації. Історично цей сектор був ключовим для національної економіки — залізниці та автомобільні дороги відігравали важливу роль у переміщенні товарів та людей. Проте з початком повномасштабної російсько-української війни у 2022 році транспортна інфраструктура зазнала серйозних пошкоджень, що суттєво ускладнило логістику. У міру затягування війни галузь змушена адаптуватися до нових викликів — зруйнованої інфраструктури, зміни логістичних маршрутів, нестачі ресурсів, зростання витрат на перевезення, а також підвищення вимог до безпеки. У відповідь впроваджуються інвестиційні управлінські та маркетингові стратегії, спрямовані на підвищення стійкості та ефективності транспортної системи.</p> А. О. Накалюжна, А. С. Устіловська Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337363 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ЕКОНОМІЧНА ДОЦІЛЬНІСТЬ ВПРОВАДЖЕННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИХ СИСТЕМ КЕРУВАННЯ ДИЗЕЛЬГЕНЕРАТОРНИМИ УСТАНОВКАМИ АВТОНОМНОГО РУХОМОГО СКЛАДУ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337428 <p>У статті розглянуто питання економічної доцільності впровадження інтелектуальної системи керування дизель-генераторними установками автономного рухомого складу. Обґрунтовано технічні передумови застосування нейронно-нечітких алгоритмів адаптивного регулювання, описано архітектуру системи та її взаємодію з енергетичною інфраструктурою. Запропоновано формалізовану модель оцінки ефективності, яка враховує показники зменшення питомої витрати пального, витрат на обслуговування, ризиків відмов і невідповідності стандартам. Особливу увагу приділено питанням нормативної відповідності, кібербезпеки та довгострокової рентабельності впровадження. Результати дослідження підтверджують високу інвестиційну привабливість проєкту за умов правильного проєктування і стандартизованої реалізації.</p> О. М. Обозний, А. С. Залата, Д. А. Нотченко Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337428 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ОПТИМІЗАЦІЯ СОБІВАРТОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ПОТОЧНИХ РЕМОНТІВ ТЯГОВИХ ЕЛЕКТРИЧНИХ ДВИГУНІВ ЛОКОМОТИВІВ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337430 <p>У статті розглядається проблема зниження собівартості проведення поточних ремонтів тягових електричних двигунів локомотивів – одного з ключових напрямів оптимізації витрат залізничного транспорту. Авторами запропоновано економікоматематичну модель, що дозволяє здійснювати комплексну оптимізацію витрат на основі технічного стану агрегатів, доступності ресурсів, часу ремонту та рівня надійності. Розроблена модель побудована у вигляді задачі лінійного програмування, де цільова функція – мінімізація загальної собівартості, а система обмежень враховує технічні та логістичні чинники.</p> О. М. Обозний, М. В. Кондратюк, А. Р. Мазіашвілі Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337430 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 РОЗВИТОК КОНЦЕПЦІЇ СЕРВІСНОЇ ДЕРЖАВИ ЯК СТРАТЕГІЧНИЙ НАПРЯМ ТРАНСФОРМАЦІЇ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ В УКРАЇНІ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337076 <p>У статті досліджено концепцію сервісної держави як стратегічного напряму трансформації публічного управління в Україні. Проаналізовано принципи клієнтоорієнтованості, прозорості, підзвітності та цифровізації. Розкрито інституційні виклики, пов’язані з недостатньою спроможністю органів влади, цифровим розривом і фрагментарністю реформ. Обґрунтовано необхідність нової управлінської культури, орієнтованої на громадянина. Визначено напрями подальших досліджень щодо цифрової інклюзії, інституційної довіри та якості надання публічних послуг в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення. Акцент зроблено на важливості партнерства між державою та громадянським суспільством. Окреслено роль цифрової інфраструктури як чинника модернізації.</p> О. В. Громова Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337076 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ВПРОВАДЖЕННЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ДЕРЖАВНОМУ УПРАВЛІННІ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337078 <p>Досліджено сучасні підходи до впровадження штучного інтелекту у сферу державного управління. Визначено ключові напрямки застосування штучного інтелекту в публічному секторі. Розглянуто етичні, правові та організаційні виклики, що постають при інтеграції штучного інтелекту в державні структури. Визначено потенційні переваги й ризики впровадження штучного інтелекту. Запропоновано рекомендації щодо формування ефективної державної політики у сфері штучного інтелекту.</p> О. В. Дикань, У. Л. Сторожилова, О. Л. Васильєв, М. В. Третяк Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337078 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 СТРАТЕГІЧНІ ІНСТРУМЕНТИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ В УКРАЇНІ: ІНТЕГРАЦІЯ ІНСТИТУЦІЙНИХ ТА ЕКОНОМІЧНИХ МЕХАНІЗМІВ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337085 <p>У статті досліджуються сучасні виклики управління відходами в умовах воєнного стану та необхідність інтеграції принципів циркулярної економіки для забезпечення сталого розвитку. Акцентовано на зростаючих екологічних, економічних та соціальних ризиках, пов’язаних з неефективним поводженням з відходами, особливо в контексті наслідків збройної агресії проти України. Проаналізовано наукові підходи до реалізації політики переробки та утилізації відходів, розкрито можливості адаптації європейських практик, розвитку технологій та залучення громадських ініціатив. Приділена увага необхідності реформування нормативно-правового поля та запровадженню фінансових стимулів.</p> Л. Л. Калініченко, А. М. Мацуєв, Є. Кузенкова Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337085 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ЕКОНОМІЧНА БЕЗПЕКА СУЧАСНИХ СОЦІАЛЬНОЕКОНОМІЧНИХ СИСТЕМ: ЛЮДСЬКИЙ ВИМІР (НА ГРУНТІ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ПАРАДИГМИ) http://btie.kart.edu.ua/article/view/337163 <p>Одна з головних причин глибинної кризи сучасної економіки - це те, яке місце відводиться в ній людині. Це стосується і розуміння головної ролі людської складової в забезпеченні безпеки соціально-економічних систем (СЕС), у т.ч. економічної безпеки (ЕБ). Цю проблематику розглядає невелике коло вітчизняних вчених але без застосовування соціокультурної парадигми, що дає зовсім інше бачення.<br>Тому в публікації визначено: різницю сутності й формування ЕБ СЕС на основі соціокультурної парадигми; сутність ЕБ бізнес-підприємства на основі цієї парадигми; зміст різних видів безпеки особистості та їх вплив на ЕБ підприємства; думку практичного менеджменту щодо основних ризиків та факторів ЕБ підприємств; неусвідомлені ризики ЕБ СЕС. Принциповою відмінністю визначення ЕБ СЕС на основі соціокультурної парадигми є бачення потреб людини як біо-соціодуховної істоти, відповідно, наявність вертикального виміру цілей СЕС та критеріїв оцінювання безпеки.<br>Визначено, що одним із ключових ризиків розвитку сучасних СЕС є ризик антропологічний, який відноситься до неусвідомлених. Наголошено на тому, що визначальним елементом СЕС є духовно-культурна складова, тому ключ до забезпечення безпеки СЕС, в т.ч. економічної безпеки, знаходиться в зміні духовної культури людини та суспільства.</p> В. В. Компанієць, О. В. Макасєєв Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337163 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 УПРАВЛІННЯ БІЗНЕС-ПРОЦЕСАМИ МАЛОГО ТА СЕРЕДНЬОГО БІЗНЕСУ: ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ http://btie.kart.edu.ua/article/view/337165 <p><span class="fontstyle0">У статті відзначено, що малий та середній бізнес нині відіграє ключову роль у формуванні конкурентного середовища, створенні робочих місць та забезпеченні економічної стабільності країни. Підкреслено, що сьогодні його розвиток стримується низкою бар’єрів, зокрема геополітичною нестабільністю, обмеженим доступом до фінансування, нестачею кваліфікованих кадрів та цифровим розривом. Досліджено процеси розвитку суб’єктів малого та середнього бізнесу і встановлено, що наразі пріоритетним напрямом впровадження інновацій є управління бізнес-процесами. Розкрито напрями реалізації інноваційних змін у сфері управління бізнес-процесами суб’єктами даного сектору, серед яких: забезпечення автоматизації та цифрової трансформації бізнес-процесів; впровадження підходів до управління на основі даних; інтеграція традиційних маркетингових комунікацій з цифровими каналами взаємодії з клієнтами; застосування lean-менеджменту та гнучких методологій управління бізнес-</span> процесами; здійснення моделювання та оптимізації процесів; застосування інноваційних інструментів управління персоналом. Доведено, що ті бізнес-суб’єкти, для яких інновації є пріоритетом сьогодні і в стратегічній перспективі, демонструють вищу адаптивність до динаміки зовнішнього середовища, забезпечують сталу траєкторію розвитку та формують довгострокову конкурентну перевагу в умовах турбулентного ринку.</p> Н. Л. Фролова Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337165 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000 ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ЦІНОУТВОРЕННЯ У ВОЄННИЙ ЧАС http://btie.kart.edu.ua/article/view/337179 <p><span class="fontstyle0">Війна ускладнює ціноутворення через руйнування, скорочення виробництва та порушення логістики. У статті проаналізовано фактори, які впливають на ціну (курс валют, ціни на споживчі товари, пальне, енергоносії, зміна харчових звичок, рівень заробітної плати тощо), динаміку їх зміни, вплив на рівень цін на ринку та розроблено рекомендації щодо ціноутворення під час війни.</span> </p> Л. М. Хоменко, Д. С. Ярута Авторське право (c) 2025 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://btie.kart.edu.ua/article/view/337179 пн, 30 чер 2025 00:00:00 +0000