АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЦИФРОВОЇ ЕТИКИ БІЗНЕСУ

Автор(и)

  • В. В. Компанієць Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія», Україна
  • В. В. Крацер ТОВ «ГлобалЛоджик Україна», Україна

DOI:

https://doi.org/10.18664/btie.74.281124

Ключові слова:

цифрова економіка, цифрова етика, штучний інтелект, інтернет поведінки, кіберзагрози, захист персональних даних, права людини, конфіденційність, освіта

Анотація

В статті наведено визначення сутності цифрової етики бізнесу, основних етичних дилем, проведено системний аналіз проблем та напрямів забезпечення цифрової етики бізнесу на платформі парадигми духовно-моральної та соціокультурної детермінації соціально-економічного розвитку. Розглянуто європейський досвід забезпечення цифрової етики економічних відносин, європейську та вітчизняну законодавчу базу у сфері захисту персональних даних. Висвітлено результати досліджень світових компаній у контексті глобальної кризи довіри до збирачів персональних даних, а також у напрямі  забезпечення цифрової відповідальності бізнесу.
Сформовано рекомендації щодо посилення захисту прав людини в кіберпросторі та впровадження в освітянський простір та економічну практику етики економічних  відносин та бізнесу в умовах цифровізації.

Біографії авторів

В. В. Компанієць, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія»

д.е.н., професор

В. В. Крацер, ТОВ «ГлобалЛоджик Україна»

к.е.н., програміст

Посилання

Кіндзерський Ю. В. Кібербезпека та становлення цифрової економіки: проблеми взаємозв’язку. Економічний вісник Дніпровської політехніки. 2020. № 3 (71). С. 18-26.

Шраменко О. В., Савчук І. Н. Інфраструктурна безпека в епоху цифрової економіки. Причорноморські економічні студії. 2020. Випуск 58-1. С. 84-89.

Пантєлєєва Н. М., Романовська Н. М., Романовська М. С. Кіберзагрози в умовах цифрової економіки. Фінансовий простір. 2019. № 1. С. 130-144.

Войтович О. Виявлення негативних впливів у соціальних інтернет-сервісах. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2018. №2. C. 93-105.

Ткаченко О. Кіберпростір і кібербезпека: проблеми, перспективи, технології. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2018. №1. С. 75-86.

Ткаченко О. Конфіденційність даних користувачів у сучасних месенджерах. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2019. Том 2. №2. С. 184-192.

Карпенко Ю. В. Етичні принципи застосування штучного інтелекту в публічному управлінні. Вісник НАДУ. Серія «Державне управління». 2019. № 4(95). C. 93-97.

Хрущ С. Методи виявлення інформаційно-психологічних впливів в соціальних мережах. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2019. Том 2. №1. С. 60-74.

Hasselbalch G. Data ethics is a game of interests. URL: https://dataethics.eu/data-ethics-is-a-game-of-interests/ (дата звернення: 15.07.2021).

Hasselbalch G. Ethics for the Digital Age. URL: https://dataethics.eu/a-new-ethics-for-the-digital-age (дата звернення: 15.07.2021).

Hasselbalch G., Tranberg P. Data Ethics — The New Competitive Advantage. URL: https://dataethics.eu/wp-content/uploads/DataEthics-UK-original.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Hasselbalch G. A human centric approach to AI: The EU Ethics Guidelines for AI. URL: https://dataethics.eu/a-human-centric-approach-to-ai-the-eu-ethics-guidelines-for-ai (дата звернення: 15.07.2021).

Henshall A. What is Digital Ethics?: 10 Key Issues Which Will Shape Our Future. URL: https://www.process.st/digital-ethics/ (дата звернення: 15.07.2021).

Meulen R. Kick-Start the Conversation on Digital Ethics. URL: https://www.gartner.com/smarterwithgartner/kick-start-the-conversation-on-digital-ethics-2 (дата звернення: 15.07.2021).

Yardley D. The top five ethical moral principles for digital transformation. URL:

https://www.consultancy.uk/news/16602/the-top-five-ethical-moral-principles-for-digital-transformation (дата звернення: 15.07.2021).

Hanauer D. Digitale Ethik Chancen, Orientierung und Haltung für erantwortungsbewusste Unternehmen in der digitalen Welt. URL: https://www.pwc.de/de/managementberatung/risk/digitale-ethik.html (дата звернення: 15.07.2021).

Hanauer D. Digital Ethics. Opportunities, orientation and attitude for responsible companies in the digital world. URL: https://www.pwc.de/de/managementberatung/risk/digitale-ethik.html (дата звернення: 15.07.2021).

PwC’s Global Artificial Intelligence Study: Exploiting the AI Revolution What’s the real value of AI for your business and how can you capitalise? URL:

https://www.pwc.com/gx/en/issues/data-and-analytics/publications/artificial-intelligence-study.html (дата звернення: 15.07.2021).

Sizing the prize What’s the real value of AI for your business and how can you capitalise? URL: https://www.pwc.com/gx/en/issues/analytics/assets/pwc-ai-analysis-sizing-the-prize-report.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

2019 AI Predictions. Six AI priorities you can’t afford to ignore URL: https://www.pwc.com/us/en/services/consulting/library/artificial-intelligence-predictions-2019.html (дата звернення: 15.07.2021).

Global crisis in trust over personal data. URL: https://winmr.com/global-crisis-in-trust-over-personal-data/ (дата звернення: 15.07.2021).

Компанієць В.В. Моральні основи економіки та підприємницької діяльності : підручник. Харків : УкрДУЗТ, 2018. – 454 с. URL: http://lib.kart.edu.ua/handle/123456789/385 (дата звернення: 15.07.2021).

Посібник з європейського права у сфері захисту персональних даних. — К.: К.І.С., 2015. – 216 с.

General Data Protection Regulation. URL: https://gdpr-info.eu/ (дата звернення: 15.07.2021).

Global Privacy Assembly. URL: https://globalprivacyassembly.org/ (дата звернення: 15.07.2021).

37th International Conference of Data Protection and Privacy Commissioners. Accreditation resolution. URL: https://globalprivacyassembly.org/wp-сontent/uploads/2015/02/Accreditation-resolution-2015.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Annual Report 2020. Europian Data Protection Supervisor. The EU’s independent data protection authority. URL: https://edps.europa.eu/system/files/2021-04/2021-04-19-annual-report-2020_EN.pdf (дата звернення: 15.07.2021).

Shaping a safer digital future. The EDPS Strategy 2020-2024. URL: https://edps.europa.eu/edps-strategy-2020-2024/ (дата звернення: 15.07.2021).

The High-Level Expert Group on AI. The Assessment List for Trustworthy Artificial Intelligence (ALTAI) for self assessment. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/assessment-list-trustworthy-artificial-intelligence-altai-selfassessment (дата звернення: 15.07.2021).

Deloitte. Future of risk in the digital era Transformative change. Disruptive risk. URL:

https://www2.deloitte.com/us/en/pages/advisory/articles/digital-ethics.html (дата звернення: 15.07.2021).

Panetta K. Gartner Top Strategic Technology Trends for 2021 URL: https://www.gartner.com/smarterwithgartner/gartner-top-strategic-technology-trends-for-2021/ (дата звернення: 15.07.2021).

ТОП-10 питань у сфері захисту персональних даних. URL: https://www.prostir.ua/?library=top-10-pytan-u-sferi-zahystu-personalnyh-danyh (дата звернення: 15.07.2021).

Україна 2030Е — країна з розвинутою цифровою економікою. URL: https://strategy.uifuture.org/kraina-z-rozvinutoyu-cifrovoyu-ekonomikoyu.html (дата звернення: 15.07.2021).

Digital Rights Agenda for Ukraine / Vita Volodovska, Maksym Dvorovyi. — Kyiv: NGO Digital Security Lab Ukraine, 2019. — 56 p.

Девтеров И. В. О киберсоциальной антропологии и искусственном интеллекте. Ідеї академіка В. М. Глушкова і сучасні проблеми штучного інтелекту: матеріали VIII Всеукраїнської науково-практичної конференції «Глушковські читання». Київ. 29 листопада 2019 р. Київ: Ліра-К. 2019. С. 66–69.

Девтеров І. Етичні проблеми кіберпростору. Вища освіта України. 2011. № 2. С. 27-32.

Інтернетика. Методичні рекомендації до вивчення дисципліни, проведення практичних занять та самостійної роботи студентів усіх напрямів підготовки ОКР «Бакалавр» денної форми навчання. Уклад.: Девтеров І.В., Міняйло В.С., Столяренко Д.А.. К.: НТУУ «КПІ», 2015. – 28 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-08-30

Номер

Розділ

Економічна психологія, етика, мораль та культура бізнесу