СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЯК ІНСТРУМЕНТ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ СТАЛОГО РОЗВИТКУ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОЇ КРИЗИ
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.76-77.282033Ключові слова:
підприємства залізничного транспорту, сталий розвиток, антикризові інструменти, соціальна відповідальність, модельАнотація
На основі ґрунтовного аналізу сучасного стану підприємств залізничного транспорту виявлено стале скорочення обсягових показників їх роботи і зниження частки залізничної компанії на ринку транспортно-логістичних послуг. Встановлено, що наростання проблем зношеності і технічної непридатності залізничної інфраструктури та рухомого складу призвело до скорочення провізної і пропускної спроможності підприємств залізничного транспорту та зниження якості залізничних перевезень. Доведено доцільність застосування інструментів забезпечення сталого розвитку підприємств, які довели свою ефективність в умовах системної кризи. Виявлено, що одним із найефективніших наразі антикризових інструментів забезпечення сталого розвитку підприємств є соціальна відповідальність. Досліджено особливості впровадження компаніями практики соціально відповідального господарювання. В умовах інтернаціоналізації та глобалізації бізнесу доведено доцільність впровадження принципів корпоративної соціальної відповідальності в діяльність національної залізничної компанії. Розроблено модель впровадження соціальної відповідальності в АТ «Укрзалізниця», що включає функціональний, забезпечуючий, інструментальний та результативний блоки реалізації цілей соціально відповідального господарювання підприємствами галузі.
Посилання
Дикань В. Л. Комплексний підхід до управління стійким розвитком підприємств машинобудування. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 49. С. 11-18.
Дикань В. Л., Обруч Г. В. Формування бізнес-моделі збалансованого розвитку підприємств в умовах цифровізації економіки.Адаптивне управління: теорія і практика. Серія «Економіка».2021. Вип. 11 (22).URL:
https://amtp.org.ua/index.php/journal2/article/view/406/350 (дата звернення:08.02.2022).
Каличева Н.Є. Теоретикометодологічні засади забезпечення конкурентоспроможності підприємств залізничного транспорту в умовах трансформації бізнес-середовища: дис. … др екон. наук: 08.00.04. Харків, 2019. 525 с.
Мних О. Б. Впровадження політики корпоративної соціальної відповідальності у сфері залізничного транспорту: закордонний і вітчизняний досвід. Приазовський економічний вісник. 2019. Вип. 2 (13). URL: http://pev.kpu.zp.ua/journals/2019/2_13_uk/26.pdf (дата звернення: 08.02.2022).
Яновська В. П., Гарматюк Н. В. Сучасні стратегії розвитку залізничного транспорту України. Збірник наукових праць ДУІТ. Сер.: Економіка і управління. 2018. Вип. 42 (2). С. 55–65.
Токмакова І. В. Забезпечення гармонійного розвитку залізничного транспорту України : монографія. Х. : УкрДУЗТ, 2015. 403 с.
Панченко Н. Г. Теоретикометодологічні основи формування системи соціальної відповідальності на залізничному транспорті: дис. … д-ра екон. наук: 08.00.03. Харків, 2019. 482 с.
Економічна статистика / Економічна діяльність / Транспорт. Державна служба статистики України: веб-сайт. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/(дата звернення: 09.02.2022).
Середній знос локомотивів становить 96,8% – дослідження Rail.insider.railinsider.com.ua: веб-сайт. URL:
https://www.railinsider.com.ua/serednij-znoslokomotyviv-stanovyt-968-doslidzhennya-railinsider-2/ (дата звернення: 10.02.2022).
Дані щодо колійного господарства (протяжність, відремонтовано, потребують ремонту). data.gov.ua: веб-сайт. URL: https://data.gov.ua/dataset/a4305cefc8e0-4232-bb48-637ae4301261 (дата звернення: 10.02.2022).
Звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки та оцінки стану акціонерного товариства «Українська залізниця»: постанова Верховної Ради України №1734-IX від 09.09.2021. Законодавство України: вебсайт. URL:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1734-20#Text (дата звернення: 11.02.2022).
Стан локомотивного парку Укрзалізниці – знос тепловозів складає 97 %, електровозів – 90 %. АТ «Укрзалізниця» : веб-сайт. URL :
https://www.uz.gov.ua/press_center/latest_news/archive/main_2011/page-63/242890/ (дата звернення: 11.02.2022).
Публічний звіт Голови Державної служби України з безпеки на транспорті Олександра Погорілого за 2019 рік. Державна служба України з безпеки на транспорті : веб-сайт. URL : http://dsbt.gov.ua/storinka/publichnyy-zvitgolovy-derzhavnoyi-sluzhby-ukrayiny-zbezpeky-na-transporti-oleksandra (дата звернення: 10.02.2022).
Деякі питання визначення умов і порядку організації діяльності залізничного транспорту загального користування. Державна регуляторна служба України: веб-сайт. URL: http://www.drs.gov.ua/wpcontent/uploads/2021/07/dokument-6128_0_19-21.pdf (дата звернення: 10.02.2022).
Інтегрований звіт 2020. АТ «Укрзалізниця»: веб-сайт. URL: https://uz.gov.ua/about/investors/ (дата звернення: 11.02.2022).
Топ-25 кращих программ КСВ. dsnews.ua: веб-сайт. URL: https://www.dsnews.ua/vlast_deneg/top-25-luchshih-programm-kso-27072020-393543 (дата звернення: 11.02.2022).
Інтегрований звіт ПАТ «Укрзалізниця» за 2017 р. АТ «Укрзалізниця»: веб-сайт. URL: https://www.uz.gov.ua/ (дата звернення: 11.02.2022).
Департамент «Корпоративної соціальної відповідальності» АТ «Укрзалізниця». АТ «Укрзалізниця»: вебсайт. URL:
https://www.uz.gov.ua/about/general_information/main_departments/cksv/ (дата звернення: 11.02.2022).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).