КОНЦЕПЦІЯ «ОЩАДЛИВА ІНДУСТРІЯ 4.0» В СИСТЕМІ РЕСУРСОЗБЕРЕЖЕННЯ ПІДПРИЄМСТВ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.78-79.282380Ключові слова:
ресурсозбереження, ощадливе виробництво, підприємство, індустрія 4.0, залізничний транспорт, концепціяАнотація
Досліджено сутністно-змістовну характеристики концепції «Ощадлива Індустрія 4.0», як інноваційної моделі забезпечення ефективності ресурсозберігаючої діяльності на підприємствах залізничного транспорту. З цією метою встановлено особливості ощадливого виробництва, головним завданням якого є ліквідація всіх видів втрат за допомогою залучення в процес управління кожного працівника та максимальної орієнтації на споживача. З’ясовано базові принципи ощадливого виробництва - раціональності, витягування, потоковості, колективності, перфекціонізму. Зроблено висновок, що усі підходи ощадливого виробництва (максимізація ефективності, мінімізація втрат, постійні покращення, управління ланцюжками створення цінності, вбудовування якості в процес, швидке переналагодження) знаходять своє відображення у видінні Індустрії 4.0. Під останньою слід розуміти новий підхід до процедури виробництва, в основі якого лежить масова інтеграція інформаційних технологій у виробничі і бізнес-процеси, що забезпечує автоматизацію, а також дає можливість використовувати штучний інтелект. Виявлено основні принципи побудови «Індустрії 4.0» - сумісність, прозорість, технічна підтримка, деталізація управлінських рішень, делегування деяких із них кіберфізичним системам. Констатовано, що цифрові технології Індустрії 4.0 та підходи ощадливого виробництва взаємно доповнюють один одного і обумовлюють появу синергетичних переваг при застосуванні даної комплексної концепції у вирішенні проблем ресурсозбереження на підприємствах залізничної галузі.
Посилання
Dykan V.L., Kirdina O.H., Tokmakova I.V., Korin M.V., Obruch, H.V. (2021). Ensuring the competitiveness and the sustainability of railway enterprises in a crisis environment. Rivista di studi sulla sostenibilita. 2021. №11(2). P. 231-243.
Мних О.Б. Стратегічний контекст збалансованого розвитку підприємств залізничного транспорту на основі цифровізації. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2020. №. 69. С. 135-146.
Чернюк Л.Г., Чеховська М.М. Взаємодія об’єктів залізничного транспорту з навколишнім середовищем. Зб. наук. пр. Київ. ін-ту залізнич. трансп. К. : КІЗТ, 2000. Т. 4 «Економіка й управління», Вип. 1. С. 36-39.
Womack J.P., Jones D.T., Ross D. The Machine that Changed the World. Rawson Associates, New York, 1990. 323 p.
Ohno Taiichi (1988). Toyota production system: outside large-scale production (English translation). Portland, Oregon: Productivity Press. P. 75–76.
Омельяненко Т. В., Щербина О. В., Барабась Д. О., Вакуленко А. В. Ощадливе виробництво: концепція, інструменти, досвід : науково-практичне видання. Київ :КНЕУ, 2009. 157 с.
Зубенко (Овчиннікова) В. О., Григорян М. Л. Визначення особливостей впровадження концепції «ощадливе виробництво» на підприємствах залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 49. С. 92−95.
Каличева Н.Є., Чорнобровка І.В. Вплив ощадливого виробництва на економічну поведінку підприємств в сучасних умовах господарювання. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2021. № 74. С. 76−83.
Чаркіна Т. Ю. Теоретикометодологічні основи формування системи антикризового управління пасажирським комплексом залізничного транспорту : дис. ... д-ра екон. наук : 08.00.03 – економіка та управління національним господарством ; 051- Економіка; Дніпр. нац. ун-т залізн. трансп. ім. В.Лазаряна ; Укр. держ. ун-т залізн. трансп. - Харків, 2021. 566 с.
Скіцько В.І. Індустрія 4.0 як промислове виробництво майбутнього. Інвестиції: практика та досвід. 2016. № 5. С. 33–40.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).