ЗМІНИ КУЛЬТУРИ ОРГАНІЗАЦІЇ: ТРЕНДИ ЧАСУ ТА ПОВЕДІНКОВА МОДЕЛЬ ДЖ. КАТЦЕНБАХА (КРИТИЧНЕ ОСМИСЛЕННЯ)
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.81-82.287349Ключові слова:
організаційні зміни, організаційна культура, модель зміни культури організації, модель Е. Шейна, модель Дж. Катценбаха, соціальноекономічна система, поведінковий підхід, ключові (критичні) моделі поведінки працівниківАнотація
В публікації розглянута модель зміни організаційної культури, яку пропонує Центр Катценбаха, проаналізована її концептуальна основа та основні відмінності від моделі Е.Шейна, визначені дискусійні положення та можливості застосування моделі. Ключ для зміни культури, відповідно до Катценбаха, – зміна поведінки співробітників, за якою будуть змінюватись когнітивно-мотиваційні компоненти їх психіки та вся культура організації. Модель склалась під впливом поведінкових досліджень, фахової освіти та професійної діяльності Дж. Катценбаха, швидкості та системності змін в макросередовищі. Вона містить як практично цінні рекомендації, так і дискусійні положення. Перше. Базове твердження: «поведінка формує установки, її зміна первинна по відношенню до зміни мислення». Але, когнітивний перегляд та зміна поведінки є взаємопов’язаними процесами, причому зміна поведінки повинна бути усвідомленою. Друге. Етичність застосування поведінкового підходу. На поведінку людини впливають не тільки раціональні, а й ірраціональні компоненти психіки, які можливо використати з метою маніпуляції. Третє. Модель не враховує національних особливостей культури організації, носіями якої є менеджмент та співробітники, вона вибудована в умовах американського менеджменту. Тому, в залежності від національних особливостей певної культури, модель повинна трансформуватись. Четверте. Модель стала продуктом часу швидких та глибинних змін і тому є більш поверхневою та алгоритмізованою, ніж модель Шейна. На нашу думку, модель змін культури організації Катценбаха можливо використовувати на основі творчого та критичного осмислення. Ключовим є знаходження унікальних моделей поведінки, які не заперечують етичним нормам та будуть сприяти ефективним змінам культури певної організації, та поступове, осмислене для менеджменту та працівників, впровадження цих змін.
Посилання
Компанієць В. В. Щодо впливу цифрової революції на економіку та людину: ефекти цифровізації / В. В. Компанієць, В. В. Крацер // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2019. – № 68. – С. 33–50.
Organisational culture: It’s time to take action 2021 Global Culture Survey of 3,200 leaders and employees worldwide. URL:
https://www.pwc.com/gx/en/issues/upskilling/global-culture-survey-2021.html (дата звернення 30.04.2023).
Global Culture Survey 2021: The link between culture and competitive advantage. URL: https://www.pwc.com/gx/en/issues/upskilling/global-culture-survey-2020/pwc-globalculture-survey-2021.pdf (дата звернення 30.04.2023).
Where organizational culture is headed. Views from 2,000 leaders and employees worldwide. URL: https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/global-culture-survey.html (дата звернення 30.04.2023).
Ринкевич Н. С. Трансформація організаційної культури підприємств в умовах модернізації : дис. … канд. екон. наук : 08.00.04 / Ринкевич Наталя Сергіївна. – Київ, 2020. – 326 с.
Ладонько Л. С. Сутність та моделі управління змінами на підприємстві / Л. С. Ладонько, І. В. Ганжа // Науковий вісник Полісся. - 2015. - № 2(2). - С. 101-108.
Schein E. Organizational Culture and Leadership: A Dynamic View / E. Schein. - San Francisco : CA: Jossey-Bass, 1992. - 418 p.
Компанієць В. В. Якість управління соціально-економічними системами: духовно-моральні та культурні пріоритети (на прикладі залізничного транспорту) / В. В. Компанієць. - Харків : УкрДАЗТ, 2012. - ч. 2 : Управління розвитком соціально-економічних систем у духовно-моральному та соціокультурному вимірі. - 296 с.
The Katzenbach Center. URL: https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/insights/katzenbach-center.html (дата звернення 10.05.2023).
10 principles of organizational culture 2016. URL: https://www.strategybusiness.com/feature/10-Principles-ofOrganizational-Culture (дата звернення 05.05.2023).
Katzenbach J. Stop Blaming Your Culture. Start using it instead - to reinforce and build the new behaviors that will give you the high-performance company you want [Еlectronic resource] / J. Katzenbach, A. Harshak // Workforce. – 2011. – vol. 62. URL: https://www.strategybusiness.com/article/11108 (дата звернення 09.05.2023).
Чалдіні Р. Психологія впливу / Р. Чалдіні. – К. : КСД, 2022. – 608 с.
Org DNA Profiler® Survey. URL: https://www.strategyand.pwc.com/gx/en/functions/organisational-strategy/orgdnaprofiler.html (дата звернення 10.05.2023).
Hull K. (2017). Getting to the Critical Few Behaviors That Can Drive Cultural Change. URL: https://www.strategybusiness.com/blog/Getting-to-the-CriticalFew-Behaviors-That-Can-Drive-CulturalChange (дата звернення 22.03.2023).
Katzenbach J. R., Тhomas J., Anderson G. (2018). Тhe Critical Few Energize Your Company’s Culture by Choosing What Really Matters. URL: https://www.strategyand.pwc.com/de/de/funktionale-teams/organisationsstrategie/thecritical-few/strategyand-the-critical-fewexcerpt.pdf (дата звернення 25.04.2023).
Katzenbach J. Khan Z. (2010). Leading Outside the Lines: Integrating formal metrics and informal communication can lead to new levels of performance. URL: https://www.strategybusiness.com/article/10204 (дата звернення 20.04.2023).
Компанієць В. В. Моральні дилеми в економічних відносинах: природа, види, фактори поведінки, рішення (підхід духовно-моральної детермінації) / В. В. Компанієць, О. О. Бела // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2022. – № 78-79. – С. 189-
Компаниец В. В. Трансформация ценностно-мотивационного портрета и модели экономического поведения поколения Z и риски для социальноэкономических систем / В. В. Компаниец // Управління економікою: теорія та практика: Зб. наук. пр. - К: ІЕП НАНУ, 2020. - С. 152-169.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).