ФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ЗНАННЯМИ НА ПІДПРИЄМСТВАХ ЗАЛІЗНИЧНОГО ТРАНСПОРТУ В КОНТЕКСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ІННОВАЦІЙНОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • І. В. Токмакова Український державний університет залізничного транспорту, Україна
  • А. Д. Іванова Український державний університет залізничного транспорту, Україна
  • О. В. Бочков Український державний університет залізничного транспорту, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18664/btie.83.300388

Ключові слова:

система, управління, знання, підприємства залізничного транспорту, принципи, технології, інноваційний розвиток

Анотація

Досліджується вплив управління знаннями на забезпечення  інноваційного розвитку підприємств залізничного транспорту. Знання і систему управління ними визнано внутрішнім чинником активізації інноваційної діяльності на  підприємствах залізничної галузі. Встановлено компоненти системи знань підприємств, до яких відносять інтелектуальну власність, внутрішню документацію, різні екзогенні 
джерела інформації і знань,  використовуваний в діяльності підприємства пул інформаційно-комунікаційних технологій,  компетенції працівників (їх явні та неявні знання, кваліфікація, професійний досвід, майстерність тощо), культуру знань підприємства, інтеракції між співробітниками. Проаналізовано трактування вченими поняття «управління знаннями». Систематизовано визначення терміну «управління  знаннями» за запропонованими підходами (процесним,  управлінських технологій, з позицій стратегії, результативним). Зроблено висновок, що управління знаннями – це цілеспрямована та систематична управлінська діяльність щодо  забезпечення ефективного використання знань на підприємстві. Вона включає розробку методик,  процедур, стандартів, визначення джерел, створення інструментів для пошуку, отримання, поширення, оцінки, зберігання, трансферу та перетворення знань, необхідних елементів інтелектуального капіталу. З’ясовано принципи, якими слід  керуватися при формуванні системи управління знаннями на  підприємствах залізничного транспорту. Визначено ключові етапи управління знаннями, а саме  створення, накопичення, передача, поширення, застосування знань і звільнення від застарілих знань відповідно до появи нових. Розкрито інформаційні технології, що  сприяють підвищенню ефективності управління знаннями.

Біографії авторів

І. В. Токмакова, Український державний університет залізничного транспорту

д.е.н, професор

А. Д. Іванова, Український державний університет залізничного транспорту

магістр

О. В. Бочков, Український державний університет залізничного транспорту

магістр

Посилання

Амосов О. Ю., Гавкалова Н. Л. Управління знаннями як сучасна концепція розвитку підприємства. Управління розвитком. 2006. № 7. С. 8 – 10.

Бенсік А., Богнар К. Критерії успіху організації, яка базується на знаннях або необхідність зміни стилю управління. Проблеми та перспективи управління в економіці. 2007. № 2. С. 50–60.

Вовк Я. Ю. Процес управління знаннями підприємства та його особливості. Науковий вісник НЛТУ України. 2013. Вип. 23 (17). С. 343-352.

Воронкова А., Вечерковски Р. Построение модели управления знаниями предприятия. Актуальні проблеми економіки. 2005. № 1. С. 148.

Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С., Ілляшенко Н. С., Комарницька Г. О. Управління знаннями в системі інноваційного розвитку організації. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2017. № 1. С. 231-241.

Назаренко (Плєтникова) І. Л. Впровадження управління знаннями на залізничному транспорті: проблеми і перспективи. Вісник Хмельницького національного університету. 2009. № 3. T. 2. С. 89–94.

Овчиннікова В. О. Стратегічне управління розвитком залізничного транспорту України: монографія. Х. : УкрДУЗТ, 2017. 427 с.

Тітяєв В. В., Шахбазова А. А. Ефективне управління трудовим потенціалом підприємства на основі впровадження системи ключових показників результативності. Комунальне господарство міст. Серія: Економічні науки. 2012. Випуск 104. С. 177-182.

Токмакова І. В., Войтов І. М., Діденко Я. В. Розвиток технологій управління знаннями на підприємствах. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2017. № 60. С. 258-264.

Федулова І. В. Сутність концепції інноваційного менеджменту з позиції управління знаннями. Наукові праці ОНАХТ. 2008. № 33. С. 224-230.

Nonaka I., Takeuchi H. The knowledge-creating company: How Japanese Companies Create the Dynamics Innovation. Harvard Business Review. 1991. November – December. № 22(28). Р. 40–44.

Ruggler R. The State Notion: Knowledge Management in Practice. California Management Review. Spring, 1998. Vol. 40. № 3. P.80-89.

Tan. J. Knowledge Management: just more buzzwords? British Jornal Administrative Management. 2000. March – April. Р. 10 – 11.

Wiig K. Knowledge Management Methods: Practical Approaches to Managing Knowledge. Schema Press, Arlington, TX, USA, 1995. 514 р.

Підсумки роботи залізничного транспорту України у 2022 році. URL:

https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/pidsumky-roboty-zaliznychnoho-transportu-ukrayiny-u-2022-r (дата звернення: 29.09.2023)

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Номер

Розділ

Менеджмент і маркетинг