СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ: СТАН ТА АКТУАЛЬНІ АКЦЕНТИ РОЗВИТКУ
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.83.300432Ключові слова:
корпоративна соціальна відповідальність, соціальна відповідальність українського бізнесу, рівні соціальної відповідальності, криза, війна, малий, середній, великий бізнесАнотація
В публікації на основі відповідних досліджень встановлено, що в мирні часи український бізнес (переважно великі підприємства), здійснював соціально відповідальну діяльність на мінімально необхідному рівні (базовому та нормативному).
У мотивації такої діяльності головними були моральні міркування, а раціональна - стратегічна (довгострокова) перспектива соціальної відповідальності майже не усвідомлювалась.
Під час війни український бізнес, навіть в скрутних умовах, зміг дотриматися мінімального рівня соціально відповідальної діяльності. Щоб вирішити складні питання, які стали перед українським соціумом під час війни, цього рівня недостатньо.
У зв’язку з цим ми визначили актуальні напрями реалізації соціальної складової соціальної відповідальності українського бізнесу в скрутний воєнний (повоєнний) час.
Посилання
Колот А. М. Корпоративна соціальна відповідальність: еволюція та розвиток теоретичних поглядів. Економічна теорія. 2013. № 4. С. 5–26.
European SMEs and social and environmental responsibility, URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/60177f21-1835-4c5e-bf296a47b5b0808f (дата звернення: 07.09.2023).
United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) (2002), Corporate social responsibility: Implications for Small and Medium Enterprisesin Developing Countries, Vienna, URL: https://www.unido.org/sites/default/files/2008-07/CSR_-_Implications_for_SMEs_in_Developing_Countries_0.pdf (дата звернення: 07.09.2023).
Jenkins H. Small business champions for corporate social responsibility. Journal of Business Ethics. 2006. Vol. 67, № 3, pp. 241- 256.
Nejati, M. and Amran, A. (2009). The Features of Corporate Social Responsibility Practice in Small and Medium Enterprises. International Journal of Business and Management, 4(4), 167-175.
Baden D. A., Harwood I. A., Woodward D. G. The effect of buyer pressure on suppliers in SMEs to demonstrate CSR practices: an added incentive or counter productive? European Management Journal. 2009. Vol. 27, № 6, pp. 429-441.
Eriksson D., Svensson G. Elements affecting social responsibility in supply chains. Supply Chain Management: An International Journal. 2015. Vol. 20, №. 5, pp. 561-566.
Khojastehpour M. How does corporate social responsibility avoid the incidence of corruption in international expansion? European Business Review. 2015. Vol. 27, № 3, pp. 334-342.
Розвиток КСВ в Україні: 2010-2018. Укладачі: Зінченко А., Саприкіна М. К.: Видавництво "Юстон", 2017. 52 с.
81% компаній допомагає працівникам в Україні та за кордоном – нове опитування «Делойт» в Україні та Американської торговельної палати в Україні (2022). URL:
https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2022/acc-deloitte-survey.html (дата звернення: 14.10.2023).
Дерев’янко А. Три чверті членських компаній ЕВА відновили повноцінну роботу (2023). URL: https://eba.com.ua/try-chverti-chlenskyh-kompanij-eva-vidnovyly-povnotsinnu-robotu/ (дата звернення: 14.10.2023).
Дослідження ринку праці України (2023). URL: https://eba.com.ua/doslidzhennya-rynku-pratsi-ukrayiny-2/ (дата звернення: 14.10.2023).
Carroll A. B. A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. 1979. Vol. 4(4) P. 500.
Carroll A. B. The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organization stakeholders. Business Horizons. 1991. Vol. 34(4). P. 42
Сперанський В.І. Соціальна відповідальність бізнесу: сутність та особливості прояву. Вісн. Харк. нац. ун-ту. внутр. 2009. Вип. 44. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vkhnuvs/2009_44/index.htm.
Brønn, P.S., Vidaver-Cohen, D. Corporate motives for social initiative: legitimacy, sustainability, or the bottom line? Journal of Business Ethics. 2009.Vol. 87 No. 1, pp. 91-109.
Graafland J., Van de Ven B. Strategic and moral motivation for corporate social responsibility. Journal of Corporate Citizenship, 2006. Vol. 2006, № 22, pp. 111-123.
Graafland J., Van de Ven B. Corporate Social Responsibility in Small and Medium-Sized Enterprises in The Netherlands: Motives and Barriers to Adopt Sustainable Practices. Journal of Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 2006. Vol. 13, № 4, pp. 185-197.
Grimstad S. M. F., Glavee-Geo R., Fjortoft B. E. SMEs motivations for CSR: an exploratory study. European Business Review. 2020. Vol. 32, № 4, pp. 553-572.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).