СОЦІАЛЬНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ УКРАЇНСЬКОГО БІЗНЕСУ: СТАН ТА АКТУАЛЬНІ АКЦЕНТИ РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • О. В. Дикань Український державний університет залізничного транспорту, Україна
  • В. В. Компанієць Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія», Україна
  • О. O. Бела Український державний університет залізничного транспорту, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18664/btie.83.300432

Ключові слова:

корпоративна соціальна відповідальність, соціальна відповідальність українського бізнесу, рівні соціальної відповідальності, криза, війна, малий, середній, великий бізнес

Анотація

В публікації на основі відповідних досліджень встановлено, що в мирні часи український бізнес (переважно великі підприємства), здійснював соціально відповідальну діяльність на мінімально необхідному рівні (базовому та нормативному).
У мотивації такої діяльності  головними були моральні  міркування, а раціональна -  стратегічна (довгострокова) перспектива соціальної відповідальності майже не  усвідомлювалась.
Під час війни український бізнес, навіть в скрутних умовах, зміг дотриматися мінімального рівня соціально відповідальної діяльності. Щоб вирішити складні питання, які стали перед українським соціумом під час війни, цього рівня  недостатньо.
У зв’язку з цим ми визначили актуальні напрями реалізації соціальної складової соціальної відповідальності українського бізнесу в скрутний воєнний (повоєнний) час.

Біографії авторів

О. В. Дикань, Український державний університет залізничного транспорту

д.е.н., професор

В. В. Компанієць, Харківський гуманітарний університет «Народна українська академія»

академік Академії економічних наук України

О. O. Бела, Український державний університет залізничного транспорту

аспірант

Посилання

Колот А. М. Корпоративна соціальна відповідальність: еволюція та розвиток теоретичних поглядів. Економічна теорія. 2013. № 4. С. 5–26.

European SMEs and social and environmental responsibility, URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/60177f21-1835-4c5e-bf296a47b5b0808f (дата звернення: 07.09.2023).

United Nations Industrial Development Organization (UNIDO) (2002), Corporate social responsibility: Implications for Small and Medium Enterprisesin Developing Countries, Vienna, URL: https://www.unido.org/sites/default/files/2008-07/CSR_-_Implications_for_SMEs_in_Developing_Countries_0.pdf (дата звернення: 07.09.2023).

Jenkins H. Small business champions for corporate social responsibility. Journal of Business Ethics. 2006. Vol. 67, № 3, pp. 241- 256.

Nejati, M. and Amran, A. (2009). The Features of Corporate Social Responsibility Practice in Small and Medium Enterprises. International Journal of Business and Management, 4(4), 167-175.

Baden D. A., Harwood I. A., Woodward D. G. The effect of buyer pressure on suppliers in SMEs to demonstrate CSR practices: an added incentive or counter productive? European Management Journal. 2009. Vol. 27, № 6, pp. 429-441.

Eriksson D., Svensson G. Elements affecting social responsibility in supply chains. Supply Chain Management: An International Journal. 2015. Vol. 20, №. 5, pp. 561-566.

Khojastehpour M. How does corporate social responsibility avoid the incidence of corruption in international expansion? European Business Review. 2015. Vol. 27, № 3, pp. 334-342.

Розвиток КСВ в Україні: 2010-2018. Укладачі: Зінченко А., Саприкіна М. К.: Видавництво "Юстон", 2017. 52 с.

81% компаній допомагає працівникам в Україні та за кордоном – нове опитування «Делойт» в Україні та Американської торговельної палати в Україні (2022). URL:

https://www2.deloitte.com/ua/uk/pages/press-room/press-release/2022/acc-deloitte-survey.html (дата звернення: 14.10.2023).

Дерев’янко А. Три чверті членських компаній ЕВА відновили повноцінну роботу (2023). URL: https://eba.com.ua/try-chverti-chlenskyh-kompanij-eva-vidnovyly-povnotsinnu-robotu/ (дата звернення: 14.10.2023).

Дослідження ринку праці України (2023). URL: https://eba.com.ua/doslidzhennya-rynku-pratsi-ukrayiny-2/ (дата звернення: 14.10.2023).

Carroll A. B. A three-dimensional conceptual model of corporate performance. Academy of Management Review. 1979. Vol. 4(4) P. 500.

Carroll A. B. The pyramid of corporate social responsibility: toward the moral management of organization stakeholders. Business Horizons. 1991. Vol. 34(4). P. 42

Сперанський В.І. Соціальна відповідальність бізнесу: сутність та особливості прояву. Вісн. Харк. нац. ун-ту. внутр. 2009. Вип. 44. URL: www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/vkhnuvs/2009_44/index.htm.

Brønn, P.S., Vidaver-Cohen, D. Corporate motives for social initiative: legitimacy, sustainability, or the bottom line? Journal of Business Ethics. 2009.Vol. 87 No. 1, pp. 91-109.

Graafland J., Van de Ven B. Strategic and moral motivation for corporate social responsibility. Journal of Corporate Citizenship, 2006. Vol. 2006, № 22, pp. 111-123.

Graafland J., Van de Ven B. Corporate Social Responsibility in Small and Medium-Sized Enterprises in The Netherlands: Motives and Barriers to Adopt Sustainable Practices. Journal of Corporate Social Responsibility and Environmental Management. 2006. Vol. 13, № 4, pp. 185-197.

Grimstad S. M. F., Glavee-Geo R., Fjortoft B. E. SMEs motivations for CSR: an exploratory study. European Business Review. 2020. Vol. 32, № 4, pp. 553-572.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-30

Номер

Розділ

Економічна психологія, етика, мораль та культура бізнесу