ОСНОВНІ НАПРЯМКИ ЗБЕРЕЖЕННЯ ТА РОЗВИТКУ КАДРОВОГО ПОТЕНЦІАЛУ УКРЗАЛІЗНИЦІ В УМОВАХ ВІЙНИ

Автор(и)

  • І. Л. Назаренко Український державний університет залізничного транспорту, Україна
  • М. В. Омельяненко Український державний університет залізничного транспорту, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18664/btie.84.301430

Ключові слова:

кадровий потенціал, Укрзалізниця, гідна оплата праці, боротьба з корупцією та фаворитизмом, основні напрями збереження та розвитку кадрового потенціалу

Анотація

В статті розглянуті ключові проблеми розвитку кадрового потенціалу Укрзалізниці, зосереджуючись на низькій заробітній платі, розриві в оплаті між керівництвом і працівниками, корупції, кумівстві та фаворитизмі. Визначені основні напрямки збереження та проблеми розвитку кадрового потенціалу Укрзалізниці, виходячи з теорії справедливості Д.Адамса. По-перше, пропонується мінімізувати розрив у заробітній платі між керівництвом і працівниками до 15 разів. По-друге, класифікувати персонал на три групи: "ядро" з дефіцитними професіями, укомплектовані робочі місця та ті, де є перевищення персоналу. По-третє, забезпечити гідну зарплату для працівників, з підвищенням мінімум до 150% від середньої в Україні. Четвертий напрямок включає боротьбу з корупцією, кумівством і фаворитизмом на основі рекомендацій НАЗК, забезпечення прозорого прийняття на роботу та винагородження за трудові досягнення. Це сприятиме розвитку Укрзалізниці та надасть фінансові ресурси для підвищення заробітної плати працівників.

Біографії авторів

І. Л. Назаренко, Український державний університет залізничного транспорту

к.е.н., доцент

М. В. Омельяненко, Український державний університет залізничного транспорту

студентка магістратури

Посилання

Підсумки роботи залізничного транспорту України у 2022 році. НІСД. Київ. URL: https://niss.gov.ua/en/node/4824

Від початку повномасштабного вторгнення РФ загинули 530 залізничників – Укрзалізниця. Інтерфакс Україна (04.11.2023). URL:

https://interfax.com.ua/news/general/945414.html

Укрзалізниці бракує до 30% кваліфікованих кадрів - голова правління (13.10.2023). URL:

https://www.ukrinform.ua/rubriceconomy/3773340-ukrzaliznici-brakue-do-30-kvalifikovanih-kadriv-golova-pravlinna.html

Офіційно: Середня зарплата на Укрзалізниці‖ зросла до 16 865 гривень. URL: https://zv.zp.ua/oficijno-serednjazarplata-na-ukrzaliznici-zrosla-do-16-865-griven/

Середня заробітна плата по Україні склала близько 18 тис. грн. (2023). Нова доба. Газета Київської області. URL:

https://novadoba.kiev.ua/archives/8698

Дикань В. Л. Економіка праці на підприємствах залізничного транспорту: підручник для студ. вищ. навч. закл. / В.Л. Дикань, Ю.В. Єлагін, Т.Г. Сухорукова. - Х.: УкрДАЗТ, 2012. 276 с.

Компанієць В.В. Система якості управління (менеджменту) на залізничному транспорті: концептуальні підходи та методика оцінки «людської складової». Вісник економіки транспорту і промисловості. 2009. № 3. С. 42 - 47.

Назаренко І.Л. Оцінка та оптимізація кадрового потенціалу дирекції залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. -2013. Вип. 44. С. 70-74.

Назаренко І.Л., Стогнієва Т.Г. Оцінка кадрового потенціалу локомотивного депо. Вісник економіки транспорту і промисловості. №59. 2017. С. 142 -14.

Токмакова І. В. , Войтов І. М., Штефан К. І. Розвиток технологій управління трудовим потенціалом підприємств. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2018. № 63. С. 179-186. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2018_63_24

Кравчук Н.М., Ільїна О.А. Формування організаційно-економічного механізму управління розвитком кадрового потенціалу підприємств. Економічний вісник Запорізької державної інженерної академії. 2017. Вип. 2(1). С. 111-116.

Кльоба Л. Г. Організаційноекономічний механізм управління персоналом. Управління інноваційним процесом в Україні: проблеми комерціалізації науково-технічних розробок : тези доповідей IV Міжнародної науково-практичної відеоконференції, Львів, 23–24 травня 2012 р. / Національний університет "Львівська політехніка" та ін. – Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2012. – С. 137–138.

Цуркан С. М. Сутність та складові елементи організаційноекономічного механізму використання персоналу промислових підприємств Проблеми і перспективи розвитку підприємництва. 2016. №2(1). - С. 62-73. URL:

http://nbuv.gov.ua/UJRN/piprp_2016_2%281%29 14

Назаренко І. Л., Труш І.М. Організаційно-економічний механізм управління кадровим потенціалом структурного підрозділу залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 66. С. 94-102 . URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2019_66_14

Гребенюк Г.М. Розвиток трудового потенціалу підприємств залізничного транспорту на основі компетентнісного підходу : автореф. … канд. екон. наук : 08.00.04. МОНУ, Дніпровс. нац. ун-т залізнич. тр-ту. – Дніпро, 2020. – 20 с.

Гребенюк Г. М. Формування культурно-мотиваційного механізму розвитку трудового потенціалу підприємств залізничного транспорту. Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія «Економіка і управління». 2018. Т. 29. № 4. С. 80–85. URL: http://eadnurt.diit.edu.ua/bitstream/123456789/11426/1/Hrebeniuk.pdf

Гребенюк Г. М. Удосконалення системи формування трудового потенціалу підприємств залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. Вип. 59. 2017 С. 109-116. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vetp_2017_59_16.

Корінь М. В. Стратегія розвитку кадрового потенціалу залізниць / М. В. Корінь. Вісник Хмельницького національного університету. Серія : Економічні науки. - 2014. - № 4. Т. 1. - С. 53-56

Овчиннікова В.О., Корінь М. В., Обруч Г.В., Чорнобровка І. В. Соціальна відповідальність як інструмент забезпечення сталого розвитку підприємств залізничного транспорту в умовах соціально-економічної кризи / В. О. Овчиннікова, // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2021/2022. – № 76-77. – С. 58-69.

Панченко Н.В., Токмакова Є.В. Деструктиви розвитку трудового потенціалу залізничного транспорту. Економіка та управління національним господарством. 2021. Вип. 1(81). С. 36 – 41.

Сень О. В., Коваленко М. В., Книш В. В. Розвиток кадрового потенціалу підприємства в сучасних умовах: теоретичні та практичні аспекти. Інфраструктура ринку. 2023. Вип. 70. С. 107-113. URL: http://www.marketinfr.od.ua/journals/2023/70_2023/21.pdf

Бондарчук Л.В., Балдинюк А.Г. Особливості системного стратегічного управління персоналом. Ефективна економіка. 2017. № 12. С. 48–56. URL: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=5929

«Укрзалізниця»: оприлюднення розміру зарплати може становити загрозу (2023). https://dostup.pravda.com.ua/news/publications/ukrzaliznytsia-opryliudnennia-rozmiru-zarplatymozhe-stanovyty-zahrozu

Голова УЗ розповів, скільки він заробляє (1.01.2021) URL: https://www.epravda.com.ua/news/2021/01/17/670066/

Зарплата залізничників порівняно із середньою в Україні торік впала до мінімуму. (16.03.2023). Rail. Insider. URL:

https://www.railinsider.com.ua/zarplatazaliznychnykiv-porivnyano-iz-serednoyu-vukrayini-torik-vpala-do-minimumu/

Звіт Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань перевірки та оцінки стану акціонерного товариства "Українська залізниця", розслідування фактів можливої бездіяльності, порушення законодавства України органами управління зазначеного підприємства, що призвели до значного погіршення технічного стану підприємства та основних виробничих показників (2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2055-IX#Text

Укрзалізниця збільшує на 10% тарифні ставки та посадові оклади залізничників. URL: https://zv.zp.ua/170625-2-ukrzaliznicja-zbilshuie-na-10-tarifni-stavkita-posadovi-okladi-zaliznichnikiv/

Середня зарплата на ―Укрзалізниці‖ зросла до 16 310 гривень. URL: https://zv.zp.ua/serednja-zarplata-naukrzaliznici-zrosla-do-16-310-griven/

Середня заробітна плата працівників залізниць України у вересні 2023 р. URL:

https://zalp.org.ua/salary/serednya-zarobitnaplata-praczivnykiv-zaliznycz-ukrayiny-uveresni-2023-r/

Лященко: Фінплан Укрзалізниці на 2024 рік передбачає підвищення зарплат залізничникам. URL:https://zv.zp.ua/ljashhenko-finplanukrzaliznici-na-2024-rik-peredbachaiepidvishhennja-zarplat-zaliznichnikam/

Скорочення лінійного персоналу є убивчим для залізничної галузі - в. о. голови "Укрзалізниці" (22.01.2015). URL: https://interfax.com.ua/news/pressconference/246290.html

Бойко І. Розлили пального на 300 мільйонів гривень: нардепи розповіли, як на "Укрзалізниці" деребанять гроші – ЗМІ

(31.01.22) URL: https://www.unian.ua/economics/transport/rozlili-palnogo-na-300-milyoniv-griven-nardepirozpovili-yak-na-ukrzaliznici-derebanyatgroshi-zmi-novini-ukrajina-11688919.html

Плєтникова І.Л. (Назаренко). Удосконалення методики оцінки кадрового потенціалу підприємств залізничного транспорту [Текст] / І.Л. Плєтникова // Вісник Хмельницького національного університету. Економічні науки. – 2008. - №4, т. 2. - С. 52 – 56.

Топ-20 корупційних ризиків у діяльності АТ «Укрзалізниця». Національне агентство з питань запобігання корупції (2023). URL: https://nazk.gov.ua/wpcontent/uploads/2023/06/UZ.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Номер

Розділ

Проблеми транспортного комплексу України