DEVELOPMENT OF A MECHANISM FOR STRATEGIC MANAGEMENT OF INNOVATIVE ACTIVITY OF RAILWAY TRANSPORT ENTERPRISES
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.86.309792Ключові слова:
railway transport enterprises, innovations, innovative activity, strategic management, mechanism, value approachАнотація
In the conditions of high instability and rapidity of changes, which are characteristic of the modern stage of management, the activation of innovative activities of railway transport enterprises requires the systematic application of such effective strategic management tools as the mechanism of formation of favorable behavior, involvement of stakeholders and mobilization of resources to stimulate innovative transformations in the railway industry. Taking into account the conditions of operation of railway transport enterprises and the tasks of their innovative activities, as well as taking into account the positive experience gained in the organization of innovation processes, it was concluded that the basis for creating an effective mechanism of strategic management of innovative activities of railway transport enterprises should be a combination of different approaches, namely system-dynamic, process, functional and value approaches. A distinctive feature of the mechanism of strategic management of innovative activities of railway transport enterprises is the consideration of the innovation ecosystem as a management entity, which is a set of organizations that work together to achieve a common vision of innovative development and includes business entities, their relationships and the innovation environment. The spread of the value approach in the organization of innovative activities was noted, which is important for companies in the railway industry due to the social significance of their innovative projects. Attention is drawn to the fact that the valuable model of management activity is aimed at forming the general usefulness of innovations of railway industry enterprises and other participants of the innovation ecosystem in the process of managing their partner communication, which is ensured by building an adaptive configuration of the innovation ecosystem at the stages of its life cycle (initiator, accelerator, concept, pilot, project, scale).
Посилання
Токмакова І. В., Овчиннікова В. О., Корінь М. В., Обруч Г. В. Управління інноваційною діяльністю підприємств залізничного транспорту як інструмент забезпечення їх збалансованого розвитку. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2022. № 78-79. С. 131-140.
Саух І. В. Формування концептуальної моделі стратегічного аналізу підприємства на основі системнодинамічного підходу. Бізнес Інформ. 2019. № 9. C. 321–327.
Стеблій Г. Я., Тувакова Н. В. Механізм удосконалення управління інноваційною діяльністю підприємств. Економічний аналіз. 2016. № 15. С. 185–187.
Ілляшенко С. М. Інноваційний розвиток: маркетинг і менеджмент знань : монографія. Суми : Діса плюс, 2016. 192 с.
Турило А. А. Основи управління інноваційним розвитком підприємства : монографія. Кривий Ріг : Вид. Козлов Р. А., 2017. 307 с.
Adner R., Kapoor R. Innovation Ecosystems and the Pace of Substitution: Reexamining Technology S-curves. Strategic Management Journal. 2016. Vol. 37. No. 4. P. 625–648.
Autio E., Thomas L. D. W. Innovation Ecosystems: Implications for Innovation Management. The Oxford Handbook of Innovation Management. London, UK: Oxford University Press. 2013. P. 204–228.
Granstrand O., Holgersson M. Innovation ecosystems: A conceptual review and a new definition. Technovation. 2020. reader.elsevier.com: website. URL: https://reader.elsevier.com/reader/sd/pii/S0166497218303870 (last accessed: 27.05.2024).
Carayannis E., Grigoroudis E., Campbell D. F., Meissner D., Stamati D. The Ecosystem as Helix: an Exploratory Theorybuilding Study of Regional Competitive Entrepreneurial Ecosystems as Quadruple/Quintuple Helix Innovation Models. R&D Management. 2018. Vol. 48, № 1. P. 148–162.
Підоричева І. Ю. Інноваційна екосистема в сучасних економічних дослідженнях. Економіка промисловості. 2020. № 2 (90). С. 54–92.
Dieffenbacher Stefan F. Innovation Ecosystem Guide for Successful Innovation Strategy. digitalleadership.com: website. URL:
https://digitalleadership.com/blog/innovationecosystem-everything-you-need-to-knowabout-it/ (last accessed: 27.05.2024).
Chesbrough H., Lettl C., Ritter, T. Value creation and value capture in open innovation. Journal of Product Innovation Management. 2018. № 35 (6). Р. 930-938.
Saragih H. S., Tan J. D. Coinnovation: a review and conceptual framework. International Journal of Business Innovation and Research. 2018. № 17(3). P. 361-377.
Bossink B. A. The development of co–innovation strategies: stages and interaction patterns in interfirm innovation. R&D Management. 2002. № 32 (4). Р. 311-320.
Coutts J., White T., Blackett P., Rijswijk K., Bewsell D., Park N., Botha N. Evaluating a space for co-innovation: Practical application of nine principles for co-innovation in five innovation projects. Outlook on Agriculture. 2017. № 46 (2). Р. 99-107.
Romero D., Molina A. Collaborative networked organisations and customer communities: value co-creation and co-innovation in the networking era. Production Planning & Control. 2011. № 22 (5-6). Р. 447-472.
Harald R. Co-Innovation: Delivering Growth Through Teamwork. nttdata.com : website. URL: https://www.nttdata.com/cxomag/article/coinnovation/index.html (last accessed: 27.05.2024).
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).