ФАКТОРИ, ЩО ВПЛИВАЮТЬ НА ЦІНОУТВОРЕННЯ У ВОЄННИЙ ЧАС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.18664/btie.90.337179

Ключові слова:

ціноутворення, маркетинг, фактори ціноутворення, воєнний стан, державне регулювання

Анотація

Війна ускладнює ціноутворення через руйнування, скорочення виробництва та порушення логістики. У статті проаналізовано фактори, які впливають на ціну (курс валют, ціни на споживчі товари, пальне, енергоносії, зміна харчових звичок, рівень заробітної плати тощо), динаміку їх зміни, вплив на рівень цін на ринку та розроблено рекомендації щодо ціноутворення під час війни.

Біографії авторів

Л. М. Хоменко, Сумський державний університет

доктор філософії, ст. викладач

Д. С. Ярута, Сумський державний університет

здобувач вищої освіти

Посилання

Більше половини українців почали купувати дешевші продукти під час війни – опитування. Слово і Діло: вебсайт. URL: https://www.slovoidilo.ua/2024/10/17/novyna/suspilstvo/bilshe-polovynyukrayincziv-pochaly-kupuvaty-deshevshiprodukty-vijny-opytuvannya

Вже понад 9,5 мільйона українців виїхали закордон з кінця лютого, – ООН. 24 Канал: веб-сайт. URL: https://24tv.ua/skilki-ukrayintsivviyihali-zakordon-cherez-viynu-danioon_n2108645

Kovacheva, M. V. Dynamic pricing in data-based marketing. У 12th International Scientific Conference ―Techsys 2023‖ – Engineering, Technologies And Systems. AIP Publishing. 2024. 3078, 070006. URL: https://doi.org/10.1063/5.0208310.

Schlosser R., Chenavaz R. Y. Joint dynamic pricing and marketing‐ mix strategies for revenue management applications with stochastic demand. International Transactions in Operational Research. 2023. Vol. 3(32). PP. 1566–1592. URL: https://doi.org/10.1111/itor.13352.

Fekete Farkas, M., Victor, V., & Nathan, R. J. Consumer response towards personalised pricing strategies in online marketing. International Journal of Technology Marketing. 2021. Vol. 15(2-3). PP. 223-265. URL: https://doi.org/10.1504/ijtmkt.2021.10038457.

Adam, R. P., Suardi, S., & Lahay, M. Pricing strategy and marketing distribution channels on customer satisfaction and purchasing decision for green products. Uncertain Supply Chain Management. 2023. Vol. 11(4). PP. 1467–1476. URL: https://doi.org/10.5267/j.uscm.2023.7.022

Завербний А., Ніценко Д. Цінові стратегії підприємства: сутність, види, проблеми формування. Економіка та суспільство. 2022. Вип. 44. URL: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-44-2

Kochevoy M., Kolesnіk O., Vlasova H. Pricing as a marketing planning tool. Economic scope. 2024. Vol. 190. P. 275–279. URL: https://doi.org/10.32782/2224-6282/190-50

Буторіна В. Б., Свідер О. П. Аналіз маркетингових цінових стратегій підприємства. International Humanitarian University Herald. Economics and Management. 2021. Вип. 49. С. 61–69. URL: https://doi.org/10.32841/2413-2675/2021-49-11

Хоменко Л. М., Луценко І. В., Летуновська Н. Є., Макерська В. О. Маркетингове ціноутворення у системі планування бізнес-стратегії взаємовідносин з клієнтами малих та середніх підприємств. Здобутки економіки: перспективи та інновації. 2025. Вип. 17. №443. URL: https://doi.org/10.5281/zenodo.15319916

Вакуленко І. А., Мінченко М. Г., Хоменко Л. М. Витрати на інноваційну діяльність як драйвер інтенсифікації трансферу інновацій в сфері енергетики. Інфраструктура ринку. 2022. № 69. С. 8–13. URL: https://doi.org/10.32782/infrastruct69-2

Zhang T., Choi T.-M., (Edwin) Cheng T.-C. Competitive Pricing and Product Strategies in the Presence of Consumers’ Social Comparisons. European Journal of Operational Research. 2023. Vol. 2(312). PP. 573–586. URL: https://doi.org/10.1016/j.ejor.2023.06.023

Марусей Т. В., Семенець І. В. Готельний бізнес: особливості та стратегії ціноутворення. Ефективна економіка. 2024. № 1. URL: https://doi.org/10.32702/2307-2105.2024.1.53

МВФ прогнозує Україні «мінус» 35% ВВП за підсумками року. Укрінформ - актуальні новини України та світу: веб-сайт. URL: https://www.ukrinform.ua/rubriceconomy/3591065-mvf-prognozue-ukrainiminus-35-vvp-za-pidsumkami-roku.html

Архів курсів - Курси Національного банку України. Міністерство фінансів України: веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/exchange/archive/nbu/

Індекс інфляції в Україні 2025. Міністерство фінансів України: веб-сайт.URL: https://index.minfin.com.ua/ua/economy/index/inflation/

Ціни на бензин, дизпаливо, газ на АЗС України. Міністерство фінансів України: веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/markets/fuel/.

Тарифи на електроенергію у 2025 році. Міністерство фінансів України: веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/tariff/electric/

Тарифи на газ для населення в 2025. Міністерство фінансів України: веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/tariff/gas/

Тарифи на водопостачання та водовідведення. Міністерство фінансів України: веб-сайт. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/tariff/water/

Попереджати про подорожчання та не ставити подвійні націнки. Як держава регулює ціни під час війни. Еспресо.Захід: веб-сайт. URL: https://zahid.espreso.tv/poperedzhatipro-podorozhchannya-ta-ne-staviti-podviyninatsinki-yak-derzhava-regulyue-tsini-pidchas-viyni

Подорожчання товарів та послуг в Україні: вплив війни на зростання цін. Інститут аналітики та адвокації: веб-сайт. URL: https://iaa.org.ua/articles/the-rise-inprice-of-goods-and-services-in-ukraine-theimpact-of-the-war-on-price-growth/

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-06-30

Номер

Розділ

Економіка та управління національним господарством