ДОСВІД ЕКСПЛУАТАЦІЇ ЗАЛІЗНИЧНИХ ДІЛЯНОК З НЕВЕЛИКИМ ОБСЯГОМ РОБІТ
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.90.337188Ключові слова:
малодіяльні залізничні дільниці, збиткові станції, транспортна інфраструктура, ефективність управління, модернізація, публічно-приватне партнерство, оптимізація витратАнотація
Малодіяльні залізничні дільниці відіграють важливу роль у забезпеченні транспортної доступності та соціально-економічного розвитку віддалених регіонів. Попри обмежені обсяги перевезень, вони залишаються ключовим елементом транспортної інфраструктури. Проте їхнє функціонування супроводжується низкою проблем, серед яких – низька рентабельність, обмежене фінансування, складність утримання інфраструктури та конкуренція з іншими видами транспорту. Особливо гостро постає питання забезпечення стабільного функціонування таких дільниць в умовах реформування залізничного транспорту. Наявні організаційні та фінансові труднощі значно ускладнюють ухвалення ефективних управлінських рішень. Метою дослідження є аналіз особливостей функціонування малодіяльних залізничних дільниць в Україні та за кордоном, виявлення ефективних механізмів їх оптимізації, а також формування рекомендацій щодо підвищення ефективності управління ними в умовах ринкової економіки. У дослідженні використано порівняльний аналіз міжнародного досвіду функціонування малодіяльних дільниць у таких країнах, як Німеччина, США, Фінляндія, Швеція, Велика Британія, Канада та Ізраїль. Застосовано методи теоретичного узагальнення, системного аналізу, логічного моделювання та експертного оцінювання. Встановлено, що ефективне функціонування малодіяльних дільниць можливе за умови модернізації інфраструктури, автоматизації процесів, залучення приватного капіталу, розвитку публічно-приватного партнерства та впровадження сучасних цифрових технологій. На основі проведеного аналізу сформульовано низку практичних рекомендацій для України, що включають інвестиції в інфраструктуру, оптимізацію витрат, диверсифікацію джерел фінансування та посилення державної підтримки соціально значущих перевезень. Подальші дослідження можуть бути спрямовані на розробку конкретних механізмів залучення інвестицій у малодіяльні дільниці, а також на вдосконалення нормативно-правової бази, що регулює їх функціонування в умовах трансформації транспортної системи.
Посилання
Гурнак В. М., Новак В. О., Ігнатюк В. В. Деякі аспекти підвищення ефективності функціонування малодіяльних дільниць залізничного транспорту. Економіка. Фінанси. Право. 2017. № 10(1). С. 12–15. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/661392 (дата звернення: 10.04.2025).
Кириленко О.М. Малодіяльні дільниці залізничного транспорту України: зарубіжний і вітчизняний досвід: монографія / О.М. Кириленко, К.М. Разумова, В.О. Новак. К.: Видавничий дім «Кондор», 2020. 124 с.
Зоріна О. І., Калабухіна М. Ю. Методичний підхід до визначення соціального ефекту від збереження вантажного руху малодіяльних дільниць.Вісник економіки транспорту і промисловості. 2013. № 41. С. 102–106.
Зоріна О. І. Організаційноекономічні методи забезпечення ефективності використання ділянок з малими обсягами перевезень. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2011. № 35. С. 61-63.
Прохорченко А.В. Малодіяльна залізнична інфраструктура. Чи має право на існування? веб-сайт URL: https://cfts.org.ua/blogs/malodiyalna_zaliznichna_infrastruktura_chi_mae_pavo_na_isnuvannya__537 (дата звернення: 10.04.2025).
Ломотько Д. В. Роль ПАТ "Укрзалізниці" у вирішенні проблем щодо експлуатації малодіяльних дільниць України / Д. В. Ломотько, Н. А. Носко // Інформаційно-керуючі системи на залізничному транспорті. - 2018. - № 4(дод.). - С. 52-53.
Зоріна О. І., Мкртичьян О. М. Шляхи підвищення ефективності діяльності малодіяльних дільниць залізниць України // International Scientific Journal ―Internauka. 2017. № 7. URL: https://journals.indexcopernicus.com/api/file/viewByFileId/265406 (дата звернення: 10.04.2025).
Кириленко О. М. Вітчизняний і зарубіжний досвід експлуатації малодіяльних ділянок залізничного транспорту // Збірник наукових праць Державного економіко-технологічного університету транспорту. Сер. : Економіка і управління. - 2016. - Вип. 37. - С. 76-83. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Znpdetut_eiu_2016_37_10 (дата звернення: 10.04.2025).
Кириленко О. М. Особливості діяльності операторів рухомого складу залізничного транспорту з урахуванням функціонування малодіяльних дільниць // Економічний вісник НГУ. 2016. № 3(55). С. 108–112. URL: https://ev.nmu.org.ua/index.php/uk/archive?arh_article=971 (дата звернення: 10.04.2025).
Калабухін Ю.Є., Зоріна О.І., Каменева Н.М., Мкртичьян О.М. Науковопрактичний підхід до розподілу експлуатаційних витрат на утримання вантажних станцій в умовах невизначеності // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2021. № 75. – С. 138-149 URL: http://btie.kart.edu.ua/issue/view/16762 (дата звернення: 10.04.2025).
Міщенко М. І., Котлубай О. М., Бутенко А. І., Прошкіна О. С. Підвищення ефективності функціонування малодіяльних залізничних дільниць // Вісник економіки транспорту і промисловості. 2015. № 52. С. 123–128.
Ейтутіс Д.Г. Порядок визначення ефективності роботи тупикових станцій малодіяльних дільниць // Залізничний транспорт України. – 2007. - № 5. – С. 93 – 94.
Пасічник В.І. Проблеми функціонування малодіяльних ділянок залізниць в Україні // Залізничний транспорт України. – 2002. - № 4. – С. 10 – 12.
Стасюк О. М. Фактори конкурентоспроможності залізничного транспорту України // Проблеми економіки транспорту. 2015. Вип. 10. С. 26–39. IDEAS/RePEc
Пінчук О. П. Можливі моделі реформування залізничного транспорту України // Проблеми економіки транспорту. 2015. Вип. 10. С. 50–58.
Goossens J.-W., van Hoesel S., & Kroon L. (2004). A Branch-and-Cut Approach for Solving Railway Line-Planning Problems. Transportation Science, 38(3), 379–393. DOI: 10.1287/trsc.1030.0051.CiteSeerX+3repub.eur.nl+3PubsOnLine+3
Кириленко О.М. Стратегічне позиціонування малодіяльних дільниць в системі залізничного транспорту / О.М. Кириленко // Економічний вісник, 2016. – С. 107-111.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).