СУЧАСНІ ТЕНДЕНЦІЇ ТА ПЕРСПЕКТИВИ УПРАВЛІННЯ ІНВЕСТИЦІЙНИМИ ВИТРАТАМИ НА ЗАЛІЗНИЧНОМУ ТРАНСПОРТІ
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.90.337193Ключові слова:
залізничний транспорт, інвестиції, інвестування, управління витратами, сталий розвиток, екологізація, зелені облігаціїАнотація
Дослідження процесів забезпечення сталого розвитку бізнес-суб‘єктів дозволило дійти висновку, що попри тривалий час реалізації останніх поки не вдалося досягти суттєвого прогресу в досягненні цілей стійкого зростання, зберігається значна неоднорідність темпів поширення сталих ініціатив у світі. Результати обговорення ключових глобальних викликів на Всесвітньому економічному форумі 2025 року засвідчили, що і до нині значне схвилювання викликають світові викиди вуглецю, економічна нерівномірність розвитку окремих територій та країн і уповільнення темпів реалізації ініціатив, спрямованих на забезпечення довгострокового стійкого розвитку. Обґрунтовано доцільність дослідження сучасних тенденцій та перспектив управління інвестиційними витратами на залізничному транспорті в аспекті реалізації останнім практики сталого господарювання. З‘ясовано, що в останні роки залізниці стикаються з проблемою постійного нарощення витрат як операційного, так й інвестиційного характеру. Виявлено, що виникнення такої проблеми зумовлено впливом як загалом інфляції та подорожчанням енергоносіїв, так і безпосередньо високою вартістю модернізації залізничної інфраструктури і впровадження технологій, спрямованих на екологізацію діяльності залізничного транспорту. Доведено, що реалізація цифрових та екологічних проєктів і задоволення зростаючих операційних потреб підприємств залізничного транспорту потребує перегляду підходів до управління їх інвестиційними витратами і пошуку нових джерел фінансування як поточної діяльності, так і стратегічних проєктів. Розглянуто інноваційні зміни на ринку інвестицій і сформовано пропозиції щодо застосування екоорієнтованих інструментів інвестування, зокрема таких як зелені облігації, вуглецеві кредити, фонди сталого розвитку тощо.
Посилання
Бормотова М. В., Халафова Н. І., Ханіна М. О. Щодо сутності понять витрати та управління витратами. Scientific discussions and solution development: abstracts of VI International Scientific and Practical Conference, Graz, Austria (December 05 – 07, 2022). 2022. Р. 39-41.
Дикань В. Л., Обруч Г. В. Управління реалізацією спільних інвестиційних проектів за участю підприємств залізничного транспорту в умовах цифровізації. Вісник економіки транспорту i промисловості. 2020. № 69. С. 9-21.
Каличева Н. Є., Голубєва А. А., Міненко О. С. Економічні аспекти забезпечення якості продукції на стадії проєктування. Молодий вчений. 2022. № 10 (110). С. 45-48.
Карачарова К. А., Машошина Т. В., Яковенко С. В. Особливості застосування кореляційно-регресійного аналізу в дослідженні ефективності управління витратами промислового підприємства. Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. 2023. № 7. URL: https://reicst.com.ua/pmt/article/view/2023-7-04-04/2023-7-04-04.
Панченко Н. Г. Соціальні інвестиції як провідний інструмент корпоративної соціальної відповідальності. Вісник економіки транспорту та промисловості. 2018. № 63. С. 241-247.
Томіліна А. К. Методика управління витратами на підприємствах залізничного транспорту в умовах реформування галузі. Проблеми економіки транспорту. 2021. № 3. С. 86-90.
Топоркова О. А., Шило Л. А., Ролік В. В. Управлінські аспекти аналізу витрат залізничного транспорту. Проблеми економіки транспорту. 2016. Вип. 12. С. 42-48.
Шраменко О. В., Яцухно Н. С. Процесний підхід до управління витратами на залізничному транспорті. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2010. № 30. С. 251-252.
На майданчику ЄБРР оголошено тендер на закупівлю газопоршневих електростанцій УЗ. Railinsider.com.ua : веб-сайт. URL: https://www.railinsider.com.ua/namajdanchyku-yebrr-ogolosheno-tender-nazakupivlyu-gazoporshnevyh-elektrostanczijuz/.
«Укрзалізниця» створила компанію для розбудови розподіленої генерації. Ua-energy.org : веб-сайт. URL: https://uaenergy.org/uk/posts/ukrzaliznytsia-stvorylakompaniiu-dlia-rozbudovy-rozpodilenoiheneratsii.
УЗ запускає онлайн-сервіс для приєднання до електричних мереж системи розподілу електроенергії компанії. Railinsider.com.ua : веб-сайт. URL: https://www.railinsider.com.ua/uzzapuskaye-onlajn-servis-dlyapryyednannya-do-elektrychnyh-merezhsystemy-rozpodilu-elektroenergiyikompaniyi/.
Укрзалізниця інвестує 431,4 млрд грн у модернізацію транспорту: деталі стратегії до 2030 року. Railinsider.com.ua : веб-сайт. URL: https://www.railinsider.com.ua/ukrzaliznytsia-investments-2030/.
DB enlists Lhyfe to supply green hydrogen at rail innovation hub. Railwaytechnology.com : website. URL: https://www.railwaytechnology.com/news/db-lhyfe-supplyhydrogen-innovation-hub/?cf-view.
Як українська компанія створює майбутнє залізничного транспорту: досвід ВК «Енергія». Biz.nv.ua : веб-сайт. URL: https://biz.nv.ua/ukr/markets/transport-2025-kostyantin-kalus-pro-innovacijizaliznichniy-transport-zahidniy-rinok-iperspektivi-50511841.html.
У 2023 році Укрзалізниця додатково заощадила державі 800 млн грн. Uz.gov.ua : веб-сайт. URL: https://www.uz.gov.ua/press_center/up_to_date_topic/623933/.
Бюджет-2025: 7 млрд грн на залізничну інфраструктуру, рейки і нові вагони. Cfts.org.ua : веб-сайт. URL: https://cfts.org.ua/news/2024/11/20/byudzhet_2025_7_mlrd_grn_zaliznichnu_infrastrukturu_reyki_i_novi_vagoni_81156.
В Україні за співфінансування ЄС реалізують залізничний проєкт. Ukrinform.ua : веб-сайт. URL: https://www.ukrinform.ua/rubriceconomy/3934060-v-ukraini-zaspivfinansuvanna-es-realizuut-zaliznicnijproekt.html.
Система торгівлі викидами. Україна та світ. Enerhodzherela.com.ua : веб-сайт. URL: https://enerhodzherela.com.ua/analityka/Systema_torhivli_vykydamy.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).