СТАЛИЙ РОЗВИТОК ТРАНСПОРТНИХ ПІДПРИЄМСТВ: СУЧАСНІ ВИКЛИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ
DOI:
https://doi.org/10.18664/btie.90.337654Ключові слова:
транспорті підприємства, сталий розвиток, цифровізація, цифрова трансформація, екологізація, кліматичні ризики, екологічні ініціативиАнотація
У статті досліджено ключові виклики, які сьогодні постали перед транспортними підприємствами. Встановлено, що одним із найгостріших викликів, який постав перед Україною загалом і транспортним сектором зокрема, є військові дії, що охопили значну частину території держави. Збройна агресія призвела до масштабних руйнувань інфраструктури і дестабілізувала роботу транспортних підприємств, призвівши до втрати ключових логістичних маршрутів та перевантаження альтернативних напрямів, зниження обсягів перевезень і значних фінансових труднощів, посилення проблеми імпортозаміщення техніки та запчастин, значного кадрового дефіциту. Відзначено, що такі виклики, незважаючи на негативний вплив, відкривають і простір для адаптації транспортних підприємств шляхом впровадження цифрових рішень, переходу на більш мобільні формати транспорту, кооперацію з міжнародними партнерами, розвитку мультимодальних перевезень та інтеграції з європейською транспортною мережею, реалізації екологічних ініціатив. Досліджено ключові напрями цифрової та екологічної трансформації транспортних підприємств і вектори забезпечення їх сталого розвитку.
Посилання
Дикань В. Л. Інноваційний вектор забезпечення сталого розвитку економіки України. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2012. № 39. С. 15-20.
Дикань В. Л., Кузнецов Є. М. Методичне забезпечення формування стратегії сталого розвитку підприємств залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2023. № 84. С. 9-20.
Каличева Н. Є., Політаєв Д. Б., Торопова Д. Д. Формування конкурентного середовища як фактор забезпечення сталого розвитку залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2019. № 66. С. 22-28.
Корінь М. В., Романюк А. В. Виробничий потенціал вагонобудування України: ризики та можливості для розвитку підприємств залізничного транспорту в поствоєнний період. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2024. № 88. С. 119-130.
Овчиннікова В. О., Дьяков М. І., Фурдак В. Д. Визначення підходу до розвитку підприємств залізничного транспорту. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2023. № 83. С. 91-97.
Токмакова І. В., Курилович В. Р. Дослідження факторів розвитку екоіндустріальних парків в контексті забезпечення сталого розвитку підприємств. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2024. № 85. С. 92-103.
Токмакова І. В., Курилович В. Р., Казаков А. Г. Концептуальні положення забезпечення сталого розвитку підприємств. Вісник економіки транспорту і промисловості. 2023. № 84. С. 99-107.
Прямі збитки інфраструктури України від війни сягнули $170 млрд – KSE. Gmk.center : веб-сайт. URL: https://gmk.center/ua/news/pryami-zbitkiinfrastrukturi-ukraini-vid-vijni-syagnuli-170-mlrd-kse/.
УЗ закінчила 2024 рік зі збитком 4,2 млрд грн, – Опендатабот. Railinsider.com.ua : веб-сайт. URL: https://www.railinsider.com.ua/uz-stalaliderom-za-dohodom-sered-pidpryyemstv-usferi-transportu-i-poshty-torik-opendatabot/.
2025 State of the Digital Decade package. Digital-strategy.ec.europa.eu : website. URL: https://digitalstrategy.ec.europa.eu/en/policies/2025-statedigital-decade-package.
Digitalization of Public Transport: The Future of Mobility. Unep.org : website. URL: https://www.unep.org/events/webinar/digitalization-public-transport-future-mobility.
14 recent cyber attacks on the transport & logistics sector. Wisdiam.com : website. URL: https://wisdiam.com/publications/recent-cyberattacks-transport-logistics-sector/.
Why cyber resilience should be a top priority for freight forwarders. Weforum.org : website. URL: https://www.weforum.org/stories/2025/06/cyber-resilience-top-priority-for-freightforwarders/.
Explained: Generative AI’s environmental impact. News.mit.edu : website. URL: https://news.mit.edu/2025/explainedgenerative-ai-environmental-impact-0117.
The resilience imperative: Why companies must adapt to a +1.5 degrees world. Weforum.org : website. URL: https://www.weforum.org/stories/2025/06/theresilience-imperative-why-companies-mustadapt-to-a-1-5-degrees-world/.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
- Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через [ВКАЖІТЬ ПЕРІОД ЧАСУ] з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
- Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).