DOI: https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i68.188997

ВПРОВАДЖЕННЯ ВАРТІСНО-ОРІЄНТОВАНОГО УПРАВЛІННЯ У МАЛОМУ СІМЕЙНОМУ БІЗНЕСІ РОЗДРІБНОЇ ТОРГІВЛІ

I. L. Nazarenko, D. O. Sukhorukova

Анотація


У статті досліджено питання впровадження вартісно-орієнтованого менеджменту у малому сімейному роздрібному бізнесі та доведено його доцільність. Незважаючи на відсутність статистичних даних про сімейний бізнес в Україні, ми припустили, що більшість середніх, малих та (як частина малих) мікропідприємств є сімейними (особливо ті, які зареєстровані як індивідуальні підприємці). Тенденція, виявлена авторами (на основі аналізу статистичних даних про ці види бізнесу), побічно доводить зростаючу роль сімейного бізнесу в Україні, незважаючи на  недостатню увагу, яку приділяють йому уряд та місцева влада, і навіть відсутність такого термін в українському праві.

По-перше, були з'ясовані особливі характеристики сімейного бізнесу та його відмінність від звичайного бізнесу. Основними принципами сімейного бізнесу є: сила в єдності, здатність вирішувати конфлікти, справедливість, соціальна приналежність, міцні цінності, гордість та взаємодопомога. Отже, беручи до уваги, що найбільшою перешкодою впровадження вартісно-орієнтованого менеджменту є перетворення способу мислення у орієнтований на вартість  із сприйняттям бізнесу як свого (кожним керівником та працівником), ми переконані, що це набагато простіше впровадити саме у сімейному бізнесі. Крім того, метою максимізації є не поточний дохід, а довгострокова вартість, що повністю відповідає цілі передати ефективний бізнес спадкоємцям.

По-друге, визначено етапи впровадження вартісно-орієнтованого менеджменту у малий сімейний роздрібний бізнес. Це: етап завдань, етап вибору виду вартості та методики оцінювання, етап уточнення (побудування ланцюгу вартості та дерева драйверів вартості), етап формування вартісної культури та тренінгів, етап планування, етап аналізу внеску всіх підрозділів у формування вартості, етап оформлення результатів.
Крім того, в цьому дослідженні було побудовано ланцюжок вартості малого сімейного роздрібного бізнесу. Сюди входять виробники та постачальники, логістика (доставка, зберігання), магазини (управління, торгові площі, обладнання), обслуговування клієнтів.

Також було розроблено дерево драйверів вартості для малого сімейного роздрібного бізнесу з урахуванням його специфіки. Три основні фактори - це Spread (різниця між ROIC та витратами на капітал), Cтійкість та Зростання. Spread  створює вартість, зростання прискорює підвищення вартості, а стійкість дає можливість подовжити існування фірми на ринку, що швидко змінюється.

Отримані результати дослідження можуть бути використані в подальших дослідженнях у цій царині.


Ключові слова


управління на основі вартості, сімейний бізнес, малий сімейний роздрібний бізнес, ланцюжок вартості, драйвери цінності.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Volume of products (goods, services) sold of enterprises of economic activity with separation on large, medium, small and micro-enterprises in 2010−2018. State Statistics Service of Ukraine. Available at: http://www.ukrstat.gov.ua/ (accessed 18.11.19).

Kulyniak I. Y., Koshyk O. V. (2014). Simejnyj biznes: sutnistj ponjattja [Family business: the essence of the concept]. Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine. vol. 24. no. 9, pp. 390-394.

The Family Business Network. Available at: https://fbn.ua/public/en (accessed 18.11.19).

Family Business Network International. Available at: https://www.fbn-i.org/sustainability (accessed 18.11.19).

Ukraine needs a family business for development. And that's why. I will name five reasons. 25.10.2019. Available at: https://fbn.ua/en/blog/ukraine-dlya-razvitiya-nuzhen-semeynyy-biznes-i-vot-pochemu (accessed 18.11.19).

S. Triputenj: «V Ukrajini simejnyj biznes stane odnym z lokomotyviv rozvytku ekonomiky". 17.06.2016 [In Ukraine, family business will become one of the locomotives of economic development]. Government courier. Newspaper of the Cabinet of Ministers of Ukraine. Available at: https://ukurier.gov.ua/uk/articles/sergij-triputen-v-ukrayini-simejnij-biznes-stane-o/ (accessed (18.11.19)).

Dykan O.V. (2017). Rozvytok malogho biznesu v Ukrajini: problemy ta shljakhy zabezpechennja [Development of Small business in Ukraine: problems and ways of providing]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol. 57, pp. 58-66.

Poljakova O.M., Khoroshajeva Je.V. (2017) Socialjna vidpovidaljnistj malogho biznesu jak jogho konkurentna perevagha [Small business social responsibility as its competitive advantage]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.60, pp. 33-39.

Obruch Gh.V., Ivanjuta B.L., Zhuravljov K.V. Problemy i perspektyvy rozvytku malogho ta serednjogho pidpryjemnyctva v Ukrajini [Problems and prospects of development of small and medium-sized enterprises in Ukraine]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.61, pp. 53–62.

Tolstova A.V., Kybaljchych S.. Problemy rozvytku malogho biznesu v Ukrajini [Problems of development of small business in Ukraine]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.60, pp. 55-62.

Lewandowska A., Sajdak M. Consequences of value-based management for developing the organisational agility potential of a family business. Available at: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4871/Consequences%20of%20value-based%20management%20for%20developing%20the%20organisational%20agility%20potential%20of%20a%20family%20business%20FIN.pdf?sequence=1 (accessed 20.11.19).

Mafirowanda R.M. (2015). Measuring the understanding of valuebased management in small businesses in Gauteng. Available at: https://pdfs.semanticscholar.org/3f4b/4dc1233357365ff8be1cdbfbe606e03bd7b8.pdf. (accessed 20.11.19).

Brück C., Ludwig J., and Schwering A. (2018) The use of value-based management in family firms. Journal of Management Control February 2018, Volume 28, Issue 4, pp. 383–416. Available at: https://doi.org/10.1007/s00187-018-0258-0 (accessed 20.11.19).

Krol F. (2007). Value Based Management in Small and Medium Enterprises Analysis of internal and external impulses and possibilities of implementation // Arbeitspapier Nr.9-1. Available at: https://www.econstor.eu/obitstream/10419/58325/1/716913232.pdf (accessed 20.11.19).

A. Ameels, W. Bruggeman, G. Sheipers (2002). Value-Based Management control processes to create value through integration. A literature review. Available at: https://www.valuebasedmanagement.net/articles_ameels_valuebased_full.pdf (accessed 20.11.19).

Kenyon-Rouvinez D. (2017). Secrets of success in long-lasting family firms. IMD – International Institute for Management Development. 2017, No. 2-17 Available at: https://www.imd.org/research-knowledge/articles/secrets-of-success-in-long-lasting-family-firms/ (accessed 20.11.19).

Ceja L., Tàpies J. (2011) Corporate values guiding the world’s largest family-owned businesses: a comparison with non-family firms Available at: https://media.iese.edu/research/pdfs/DI-0916-E.pdf. (accessed (20.11.19)).

Characteristics, Functions and Services of a Retailer. Available at: https://www.managementstudyguide.com/characteristics-functions-and-services-of-a-retailer.htm (accessed 20.11.19).

R. Ibragimov (2004). Upravlenie po stoimosti kak sistema menedzhmenta. [Value-Based Management as a management system] // https://www.cfin.ru/management/finance/valman/vbm_as_system.shtml.




Copyright (c) 2019 Вісник економіки транспорту і промисловості

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

ISSN print 2075-4892,             ISSN online 2413-4892