СТРАТЕГІЇ BИЖИВАННЯ МАЛОГО СЕМЕЙНОГО БИЗНЕСУ ПІД ЧАС ТА ПІСЛЯ КАРАНТИНУ

Автор(и)

  • I. L. Nazarenko УкрДУЗТ, Україна

DOI:

https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i69.200553

Ключові слова:

сімейний бізнес, малий бізнес, криза, карантин, стратегія виживання.

Анотація

У статті досліджено питання створення стратегій виживання малого сімейного бізнесу під час та після карантину. Сімейний бізнес, на відміну від будь-якого іншого типу бізнесу, має деякі специфічні особливості, які цілком можуть допомогти йому вижити. Це: сила в єдності, здатність вирішувати конфлікти, справедливість, соціальна залученість, сильні цінності, гордість, взаємодопомога. Тому, виходячи з цих особливостей, в роботі розроблено трикутник виживання малого сімейного бізнесу. Він базується на короткострокових заходах (негайна відповідь на виклики карантину), довгостроковій стратегії (протягом наступних кількох років рецесії) та сімейних цінностях.

Крім того, розроблена схема розробки стратегії виживання малого сімейного бізнесу під час і після карантину. Стратегія виживання повинна включати короткострокову та довгострокову частини (у випадку низького попиту на ринку після закінчення гарантії). Довгострокова стратегія повинна базуватися на стратегічному аналізі, чіткій ідентифікації та посиленні конкурентних переваг.

Також запропоновано етапи термінового вирішення питань виживання малого сімейного бізнесу, які перебувають у карантині. Етап 1. Звернення за державною допомогою. Перша негайна дія - дізнатись, яку допомогу може надати уряд та звернутися за нею вчасно. Етап 2. Вивчення можливості віддаленої роботи. Не кожен бізнес можна вести віддалено, тому підприємці повинні розглянути можливість доставки своєї продукції споживачам, хоча раніше вони не мали такої можливості. Отже, їх бізнес-моделі повинні бути пристосовані до зміни ситуації (наприклад, класична модель власника магазину може бути трансформована у модель Інтернет-магазину). Етап 3. Вивчення можливості зміни спеціалізації бізнесу. Це означає застосовувати стратегію горизонтальної диверсифікації. Наприклад, швейна фірма може переорієнтуватися на пошиття медичних суконь та масок. Якщо цього не вдається, малий сімейний бізнес переходить до наступного етапу. Етап 4. Перегляд навичок усіх членів сім’ї, щоб знайти певний спосіб їх монетизації. Етап 5. Соціально відповідальний збір коштів 50/50 (для підтримання бізнесу та боротьби з епідемією).

Впровадження вищезазначеного може допомогти малому сімейному бізнесу в різних країнах вижити на карантині та успішно працювати після нього.

Отримані результати дослідження можуть бути використані для подальших досліджень у цій царині.

Біографія автора

I. L. Nazarenko, УкрДУЗТ

к.е.н., доц.

Посилання

Crossley G. (23.01.2020). Wuhan lockdown 'unprecedented', shows commitment to contain virus: WHO representative in China. Available at: HTTPS://WWW.REUTERS.COM/ARTICLE/US-CHINA-HEALTH-WHO-IDUSKBN1ZM1G9. (accessed 28.02.20).

Family Business Network International. Available at: https://www.fbn-i.org/sustainability (accessed 27.03.20).

Nazarenko I.L., Sukhorukova D.O. (2019). Implementation of Value Based Management in Small Family retail Business. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol. 68, pp. 51-59.

Ukraine needs a family business for development. And that's why. I will name five reasons (25.10.2019). Available at: https://fbn.ua/en/blog/ukraine-dlya-razvitiya-nuzhen-semeynyy-biznes-i-vot-pochemu (accessed 01.03.20).

Kulyniak I. Y., Koshyk O. V. (2014). Simejnyj biznes: sutnistj ponjattja [Family business: the essence of the concept]. Scientific Bulletin of NLTU of Ukraine. vol. 24. no. 9, pp. 390-394.

Dykan V.L ., Schramenko O.V. (2019). Stratehіchnі orіientyry derzhavnoho rehuliuvannia subiektіv maloho ta serednoho bіznesu [Strategic guidelines for state regulation of small and medium-sized business entities]. In: Strategic Aspects of Managing Enterprise Competitiveness in the Digital Economic Space: A Collective Monograph. Kyiv. Pp. 47 – 55.(490 p.).

Poljakova O.M., Khoroshajeva Je.V. (2017) Socialjna vidpovidaljnistj malogho biznesu jak jogho konkurentna perevagha [Small business social responsibility as its competitive advantage]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.60, pp. 33-39.

Obruch Gh.V., Ivanjuta B.L., Zhuravljov K.V. Problemy i perspektyvy rozvytku malogho ta serednjogho pidpryjemnyctva v Ukrajini [Problems and prospects of development of small and medium-sized enterprises in Ukraine]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.61, pp. 53–62.

Tolstova A.V., Kybaljchych S.. Problemy rozvytku malogho biznesu v Ukrajini [Problems of development of small business in Ukraine]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.60, pp. 55-62.

Gadzhimuradova L.A. (2013). Problemy` i perspektivy` razvitiya semejnogo biznesa [Problems and prospects for the development of a family business. Structuring the economy]. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-i-perspektivy-razvitiya-semeynogo-biznesa (accessed 28.03.20).

Simkina N.V. (2013) Semejny`j biznes: perspektivy` dlya Ukrainy`[Family business: prospects for Ukraine] // Scientific Bulletin of Poltava University of Economics and Trade. Series: Economic Sciences . Vol. 6. - P. 38-41. - Available at: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvpusk_2013_6_9 (accessed 28.03.20).

Muhanova A.E., Umirzakova M., Smagulova Zh.B., Berikbolova U.D. (2015) Osobennosti razvitiya semejnogo biznesv kak formy` predprinimatel`stva [Features of the development of family business as a form of entrepreneurship]. Fundamental Research/ Vol. 11. – p. 1210–1214. Available at: https://docplayer.ru/31232456-Osobennosti-razvitiya-semeynogo-biznesa-kak-formy-predprinimatelstva.html. (accessed 01.03.20).

Skaleczkij E. V., Shirokova G. V., & Gafforova E. B. (2018). Svyaz` konkurentny`x strategij i rezul`tatov deyatel`nosti rossijskix firm malogo i srednego biznesa v period e`konomicheskogo krizisa. [The relationship of competitive strategies and the results of activities of Russian small and medium-sized businesses during the economic crisis]. Bulletin of St. Petersburg University. Management, (2), 204-230. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/svyaz-konkurentnyh-strategiy-i-rezultatov-deyatelnosti-rossiyskih-firm-malogo-i-srednego-biznesa-v-period-ekonomicheskogo-krizis (accessed 01.03.20).

Turenko B.G., Turenko T.A. (2019). O novom podhode k formirovaniyu strategii razvitiya predpriyatij malogo biznesa [About a new approach to forming a strategy for the development of small businesses]. News of Baikal State University, 29 (3), 484-490. Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/o-novom-podhode-k-formirovaniyu-strategii-razvitiya-predpriyatiy-malogo-biznesa. (accessed 28.02.20).

Kenyon-Rouvinez D. (2017). Secrets of success in long-lasting family firms. IMD – International Institute for Management Development. 2017, No. 2-17 Available at: https://www.imd.org/research-knowledge/articles/secrets-of-success-in-long-lasting-family-firms/ (accessed 29.02.20).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-03-06

Номер

Розділ

Економіка та управління національним господарством