ВАРТІСНО-ОРІЄНТОВАНЕ УПРАВЛІННЯ У МАЛОМУ СІМЕЙНОМУ БІЗНЕСІ, ЯКИЙ ПОСТРАЖДАВ ВІД КАРАНТИНУ

Автор(и)

  • I. L. Nazarenko УкрДУЗТ
  • V. M. Shepel УкрДУЗТ

DOI:

https://doi.org/10.18664/338.47:338.45.v0i70-71.222104

Ключові слова:

управління на основі вартості, сімейний бізнес, малий сімейний бізнес, безперервний цикл створення вартості.

Анотація

У статті досліджено питання впровадження вартісно-орієнтованого менеджменту у малому сімейному бізнесі, потерпілому від карантину.

Сімейні фірми, як правило, вразливі через свій автономний, орієнтований на сім'ю статус та обмежений фінансовий капітал і ресурси, але ми припускаємо, що це стосується малих сімейних підприємств, а не великих. Це вимагає спеціальних методів ефективного управління та засобів державної підтримки сімейного бізнесу, який зазнав карантину. Ми вважаємо, що управління на основі вартості (VBM) - це вірна концепція, яка має бути реалізована для того, щоб допомогти їм вижити та створити довгострокову цінність.

У дослідженні був вдосконалений Постійний цикл створення вартості. Безперервний цикл створення вартості охоплює п’ять етапів. 1 Стратегічне планування: встановлення цілей, уточнення їх показників на всіх рівнях управління. 2 Створення вартості: операційні процеси створення вартості (виготовлення товарів, реалізація тощо). 3 Оцінка вартості: оцінка створеної вартості. 4 Ціннісний внесок: Оцінка внеску кожного відділу у створену вартість. 5 Винагорода: Використання ефективної системи оплати праці відповідно до внеску персоналу у створену вартість.

Використовуючи Постійний цикл створення вартості, кожен підприємець може зрозуміти, з чого йому починати - від встановлення цілей у своєму бізнесі до організації системи оплати праці на основі особистого внеску кожного працівника у створену вартість.

Окрім того, з’ясовано найбільш постраждалі від карантину / коронавірусу етапи Постійного циклу створення вартості. Це: перший (оскільки малі підприємства, перебуваючи у важких обставинах зменшення попиту, повинні іншим чином ставити цілі); другий (звичайні операційні процеси цілком можуть потребувати глибокого аналізу та диверсифікації) і четвертий етап (може бути змінений у разі диверсифікації, оскільки можуть з’явитися деякі нові бізнес-одиниці, що дають вартість).

Отримані в процесі дослідження результати можуть бути використані для подальших досліджень у цій царині, для  з'ясування факторів вартості для певної невеликої сімейної фірми.

Біографії авторів

I. L. Nazarenko, УкрДУЗТ

к.е.н., доц

V. M. Shepel, УкрДУЗТ

студент магістратури

Посилання

What is the Economic Impact of Family Businesses? (2014). Tharawat magazine for family businesses and entrepreneurs/ Available at: https://www.tharawat-magazine.com/economic-impact-family-businesses/#:~:text=When%20defined%20as%20businesses%20that,global%20GDP%20is%20over%2070%25 (accessed 10.10.20).

Family Businesses and COVID-19: Our support and recommendations (2020). Avaliable at: https://www.pwc.com/gx/en/services/family-business/assets/family-businesses-and-covid-19.pdf.

Sascha Kraus, Thomas Clauss, Matthias Breier, Johanna Gast, Alessandro Zardini &Victor Tiberius (2020) The economics of COVID-19: Initial empirical evidence on how family firms in five European countries cope with the corona crisis. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research. – pp.1 – 36.

Nazarenko I.L., Sukhorukova D.O. (2019). Implementation of Value Based Management in Small Family retail Business. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol. 68, pp. 51-59.

Вінокуров Я. Як карантин та коронавірус змінили малий та середній бізнес. Available at: https://hromadske.ua/posts/yak-karantin-ta-koronavirus-zminili-malij-ta-serednij-biznes.

Dykan O.V. (2017). Rozvytok malogho biznesu v Ukrajini: problemy ta shljakhy zabezpechennja [Development of Small business in Ukraine: problems and ways of providing]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol. 57, pp. 58-66.

Poljakova O.M., Khoroshajeva Je.V. (2017) Socialjna vidpovidaljnistj malogho biznesu jak jogho konkurentna perevagha [Small business social responsibility as its competitive advantage]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.60, pp. 33-39.

Obruch Gh.V., Ivanjuta B.L., Zhuravljov K.V. (2018) Problemy i perspektyvy rozvytku malogho ta serednjogho pidpryjemnyctva v Ukrajini [Problems and prospects of development of small and medium-sized enterprises in Ukraine]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.61, pp. 53–62.

Tolstova A.V., Kybaljchych S. (2017) Problemy rozvytku malogho biznesu v Ukrajini [Problems of development of small business in Ukraine]. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.60, pp. 55-62.

Surdej A., Wach K. (2012). The dynamics of succession in family businesses in Poland - Empirical results. Economia Marche Journal of Applied Economics, Vol. XXXI, No. 2. Available at: https://www.academia.edu/32458458/The_dynamics_of_succession_in_family_businesses_in_Poland_Empirical_results (accessed 10.10.20).

Nazarenko I.L. (2020). Strategies of small family businesses survival during and after quarantine. Bulletin of Economics of Transport and Industry, vol.69, pp. 92–100.

Lewandowska A., Sajdak M. (2013). Consequences of value-based management for developing the organisational agility potential of a family business. Available at: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4871/Consequences%20of%20value-based%20management%20for%20developing%20the%20organisational%20agility%20potential%20of%20a%20family%20business%20FIN.pdf?sequence=1 (accessed 10.10.20).

Brück C., Ludwig J., and Schwering A. (2018) The use of value-based management in family firms. Journal of Management Control February 2018, Volume 28, Issue 4, pp. 383–416. Available at: https://doi.org/10.1007/s00187-018-0258-0 (accessed 10.10.20).

Krol F. (2007). Value Based Management in Small and Medium Enterprises Analysis of internal and external impulses and possibilities of implementation // Arbeitspapier Nr.9-1. Available at: https://www.econstor.eu/obitstream/10419/58325/1/716913232.pdf (accessed 10.10.20).

R. Ibragimov (2004). Upravlenie po stoimosti kak sistema menedzhmenta. [Value-Based Management as a management system] // https://www.cfin.ru/management/finance/valman/vbm_as_system.shtml (accessed 10.10.20).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-10-23

Номер

Розділ

Економіка та управління національним господарством